Aquapark Keerpunt zal worden verkocht

24 november 2011

Aquapark Keerpunt zal worden verkocht

Als het aan de meerderheid van de raad ligt wordt het Aquapark Keerpunt verkocht. Dat bleek maandag 21 november, toen een meerderheid van de raad instemde met het plan om te onderzoeken of het zwembad verkocht kan worden. De SP stemde tegen het plan. De SP vindt de verkoop van het zwembad niet nodig en ook zeker niet wenselijk.

Door het zwembad te verkopen zal de toegankelijkheid van zwemwater in Zoetermeer alleen maar afnemen. Een eventuele particuliere eigenaar van het zwembad zal winst moeten gaan maken. Dit zal ongetwijfeld terug te zien zijn in de toegangsprijs die deze eigenaar zal gaan vragen. De toegangsprijs zal dus zeker gaan stijgen. Voor mensen met een laag inkomen betekend dit het einde van een leuke dag zwemmen met het gezin.

Maar in het land zijn ook legio voorbeelden van zwembaden die door gemeenten zijn verkocht aan particulieren en die na een paar jaar failliet zijn gegaan. Het zou dus wel eens zo kunnen zijn dat het zwembad verkocht wordt en na een paar jaar helemaal verdwenen is, omdat het zwembad failliet is gegaan. Volgens het college van B&W is het huidige zwembad nauwelijks winstgevend te exploiteren. Zij geven dus zelf ook al aan dat zij er een hard hoofd in heeft dat dit goed zal gaan komen.

Maar ook het leszwemmen, het doelgroepzwemmen en het verenigingszwemmen komen door de verkoop van het zwembad onder druk te staan. Er blijven nog twee gemeentelijke zwembaden over, namelijk De Driesprong en De Veur. Beiden zwembaden hebben zo hun plus en minpunten. Maar één ding staat wel vast, er is minder zwemwater beschikbaar, dus zullen alle onderdelen in de problemen komen. Het college van B&W heeft zelfs aangegeven dat sommige verenigingen maar op zoek moeten gaan naar zwemwater buiten Zoetermeer. Vooral deze laatste opmerking van het college van B&W is een doorn in het oog van de SP.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “De SP vindt het jammer dat het zwembad verkocht zal gaan worden. Al jarenlang wordt er een beleid gevoerd om het zwemmen in Zoetermeer minder aantrekkelijk te maken. Uiteindelijk is het zo ver gekomen dat het college van B&W kon aantonen dat verkoop nog maar de enige mogelijkheid is. Ik vindt dat er schandalig is omgegaan met de uitkomst van het referendum van nog geen 15 jaar geleden. De Zoetermeerders wilden een subtropisch zwembad en die hebben zij gekregen. Het is maar de vraag hoe lang dit zwembad nog zal bestaan, om over de toegankelijkheid voor mensen met een laag inkomen nog maar te zwijgen.”