Afstel Holland Hall biedt kansen voor Van Tuyllpark

28 november 2011

Afstel Holland Hall biedt kansen voor Van Tuyllpark

Volkstuincomplex Seghwaert en JJ Music House dreigen uit het Van Tuyllpark te moeten verdwijnen om ruimte te maken voor de prestigeprojecten van het college. Nu Holland Hall niet doorgaat ontstaat er genoeg ruimte om de overige geplande voorzieningen te realiseren zonder dat JJ Music House of de volkstuintjes hiervoor hoeven te wijken. Op de voormalige Holland Hall-locatie kunnen de hockeyvelden die in het Van Tuyllpark nodig zijn gerealiseerd worden. Het veld wat eerder op de plek van JJ Music House gepland stond kunnen we nu gewoon een stukje opschuiven.

Holland Hall is van de baan omdat het college vindt er te veel concurrentie met het stadshart zou ontstaan. Dat dit het geval zou zijn was van het begin af aan al duidelijk maar eerder was dit nooit een bezwaar. Volgens de SP valt de werkelijke reden te zoeken in de op z'n zachtst gezegd twijfelachtige exploitatie van de beurshal. Zoetermeer heeft een geschiedenis van subsidieverslinders op leisuregebied. Onlangs is de doorstart van Dutch Water Dreams nog bekostigd met ruim 4 miljoen gemeenschapsgeld.

Een ander prestigeproject waar het college aan vast houdt in de indoor golfbaan op de plek van Volkstuimcomplex Seghwaert. Dit plan dreigt eenzelfde soort debakel te worden. In de directie omgeving zijn meerdere echte golfbanen te vinden, waar een overdekte driving range nooit tegenop kan. Er is ruimschoots voldoende ruimte op de locatie van de Holland Hall, waardoor zelfs als het college doorgaat met dit plan, opheffing van het volkstuincomplex niet meer nodig is.

Ewout den HeijerEwout den Heijer, vice-fractievoorzitter SP: "Het mislukken van weer een deel van de leisureambitie van de gemeente is goed nieuws voor de inwoners. Het college wil Zoetermeer in een pretpark voor de rijken veranderen, daar is nu een stokje voor gestoken. De SP staat voor een stad voor de inwoners, met bereikbare voorzieningen zoals volkstuintjes, een oefencentrum en een groen park."

Ondanks alles dreigt het college door te gaan met het sluiten van JJ Music House. Om deze afbraak van het lokale cultuuraanbod te stoppen heeft de SP dit onderwerp voor de komende raadscommissie ruimte op woensdag 30 november geagendeerd. De SP zal de andere partijen vragen een keuze te maken voor het behoud van JJ Music House. De vergadering begint om 20:00 uur en is openbaar toegankelijk. Adres: Stadhuis, Markt 10.