Toekomst van het Lange Land Ziekenhuis

5 oktober 2011

Toekomst van het Lange Land Ziekenhuis

Maandag 3 oktober heeft de gemeenteraad gesproken over de problemen rondom het Lange Land Ziekenhuis. Het ziekenhuis verkeert in financiële problemen en dreigt veel van haar huidige voorzieningen te verliezen.

Fractievoorzitter Daniël Westhoek begon zijn betoog met de volgende bijdrage: “Jan de fabrieksarbeider heeft enige tijd geleden de discussie omtrent de grote verbouwingsplannen van het Lange Land Ziekenhuis met interesse gevolgd. Hier en daar waren wat opmerkingen van omwonenden over het belemmeren van het uitzicht, maar verder zagen de plannen er goed uit. Een paar weken geleden kreeg Jan de fabrieksarbeider een ongeluk in de fabriek en is toen meteen naar het ziekenhuis gegaan. Aldaar aangekomen constateerde hij dat hij moest betalen voor het parkeren. Zo, dacht Jan, het gaat goed moet het ziekenhuis. Een volledig nieuw parkeerterrein. En vandaag hoort Jan dat het ziekenhuis misschien wel gaat verdwijnen uit Zoetermeer, vanwege een mogelijk faillissement. Welke fouten heeft de top van het ziekenhuis gemaakt dat het zo ver heeft kunnen komen, denk Jan.

Op deze wijze beleven de inwoners van Zoetermeer de hele situatie rondom het Lange Land Ziekenhuis. Maar niet alleen de inwoners, ook de SP heeft alles rondom het Lange Land Ziekenhuis beleefd zoals Jan de fabrieksarbeider.

De SP is voor het behoud van het Lange Land Ziekenhuis in Zoetermeer. Zeker de basiszorg moet behouden blijven, zo staat dit ook verwoord in ons verkiezingsprogramma. Maar daarnaast verdiend een stad als Zoetermeer, met een inwoneraantal van 126.000, een volwaardig ziekenhuis. Hoe kan het dat een ziekenhuis in een gemeente als Gouda, met maar 70.000 wel goed draait en een ziekenhuis in een gemeente met bijna twee keer zo veel inwoners niet?

De kern van het probleem ligt bij de marktwerking. De zorg voor mensen is jaren geleden door partijen als de VVD en het CDA naar de markt gebracht. Op zorg voor mensen moet volgens deze neo-liberale partijen winst gemaakt worden. Met deze invoering is ook faillissement geïntroduceerd. Dus een belangrijk onderdeel van onze samenleving, de zorg voor mensen, kan zomaar ineens failliet gaan en dan moeten de mensen maar naar een andere gemeente om verzorgd te kunnen worden. Schandalig vindt de SP dit beleid en hier in Zoetermeer merken we nu de gevolgen van dit neo-liberale beleid dus aan den lijve. De SP kiest voor goede zorg, dicht bij huis. Daarbij hoort voor een gemeente met de omvang van Zoetermeer ook een volwaardig ziekenhuis.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik heb er namens de SP voor gepleit dat we het ziekenhuis voor Zoetermeer moeten behouden. Wat de SP betreft mag dit best geld kosten. Hier stelt de SP echter één belangrijke voorwaarde aan. Iedere cent die de gemeente steekt in het behouden van het ziekenhuis betekend automatisch zeggenschap in het beleid van het ziekenhuis. Daarnaast werkt iedereen binnen het ziekenhuis volgens de Balkenende-norm. Alleen op deze voorwaarde is de SP bereid om geld te investeren in het behoud van het ziekenhuis.”