Moskee in Seghwaert

18 oktober 2011

Moskee in Seghwaert

Ongeveer twee weken geleden is bekend geworden dat er in de wijk Seghwaert een moskee zal komen. De omwonenden zijn per brief hierover geïnformeerd. Vorige week is er door het college van B&W een informatieavond gehouden om de omwonenden nader te informeren. De SP is niet tegen de komst van een moskee, maar zet wel grote vraagtekens bij het door het college van B&W gevolgde participartietraject. Deze krijgt gewoon een dikke 1. Inwoners hebben het gevoel niet gehoord te zijn en moeten volgens het college van B&W maar een juridische strijd aangaan als zij de moskee niet wenselijk vinden.

Het feit dat de inwoners maar een juridisch traject op moeten starten om hun mening te laten gelden valt bij de SP niet goed. Met name de omwonenden hadden geïnformeerd moeten worden over het feit dat er plannen zijn voor de bouw van een moskee bij hun in de buurt. Vervolgens had er een traject opgestart moeten worden waarbij de gemeente, het bestuur van de moskee en de omwonenden met elkaar in contact gebracht zouden worden. Binnen dit overleg hadden dan de mogelijke problemen besproken kunnen worden. Nu hebben de inwoners het gevoel niet gehoord te zijn en ook niet het gevoel nog gehoord te worden. Dat is verkeerd. Hiermee wordt de kloof tussen politiek en inwoners alleen maar groter.

De door de SP meest gehoorde bezwaren tegen de komst van de moskee zijn de locatie en de parkeeroverlast die het met zich mee zal brengen. De door het college van B&W gekozen locatie zal, in ieder geval volgens de omwonenden, tot problemen leiden. Wanneer de omwonenden in een overleg hadden gezeten hadden zij deze bezwaren kenbaar kunnen maken en had het college van B&W mogelijk tot ander inzicht kunnen komen.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “De komst van een extra moskee in Zoetermeer blijkt een belangrijk onderwerp. Veel mensen hebben mij de afgelopen dagen benaderd voor het standpunt van de SP over de komst van de nieuwe moskee in Zoetermeer. Bij de meeste van deze mensen merk ik dat zij zich buitenspel gezet voelen door het college van B&W. De gekozen locatie blijkt nogal wat problemen met zich mee te brengen, als ik deze mensen mag geloven. Ik pleit ervoor dat het college van B&W, het bestuur van de moskee en de omwonenden met elkaar om te tafel gaan zitten om de bezwaren te bespreken om uiteindelijk tot een goed alternatief te komen. Alleen dan komt er een gedragen voorstel. Nu ligt er een half voorstel. Het college van B&W moet wat mij betreft nog even aan de slag.”