Noord-Aa: SP kiest voor duidelijkheid

13 september 2011

Noord-Aa: SP kiest voor duidelijkheid

Tijdens de raadsvergadering van maandag 12 september 2011 is er gesproken over het traject van meer horeca aan het Noord-Aa. Dit onderwerp houdt de gemoederen al enkele maanden bezig. Het college van B&W heeft extra horeca toegestaan in het Noord-Aa gebied. Hoe groot de horecagelegenheid mag worden is al geruime tijd onderwerp van gesprek. Betrokkenen en het college van B&W lopen langs elkaar heen op dit dossier. Dat heeft inmiddels al tot grote irritaties geleid. Tijdens de raadsvergadering hebben de collegepartijen D66 en de PvdA een voorstel ingediend om nogmaals nader onderzoek te doen naar de inpassing van de horecagelegenheid in dit gebied. De SP heeft tegen dit voorstel gestemd.

Het voorstel van D66 en de PvdA houdt de betrokkenen alleen maar aan een lijntje. Het college van B&W liet tijdens de vergadering duidelijk blijken dat het traject gelopen is en dat wanneer inwoners bezwaren hebben tegen de plannen dat zij de weg van de rechter maar moeten bewandelen. Juridisch zouden de huidige plannen kloppen. Het college van B&W wil niet meer en het voorstel van D66 en de PvdA zou de betrokkenen alleen maar aan het lijntje houden. Tevens zou een extern onderzoek alleen maar extra gemeenschapsgeld kosten, terwijl de uitkomst van het onderzoek nu al vast staat, gelet op de uitspraak van het college van B&W. Daarom heeft de SP gekozen voor duidelijkheid richting de betrokkenen. Het college van B&W heeft geen zin meer in participatie met de betrokkenen. Dan moet zij dat ook eerlijk richting de betrokkenen durven uit te spreken. Alleen dan weten de betrokkenen waar zij aan toe zijn.

Het college van B&W heeft, zoals dat inmiddels al normaal begint te worden, gefaald op de participatie in dit traject. De kloof tussen de betrokkenen en het college van B&W was al in een vroeg stadium erg groot. En gaandeweg is de kloof alleen maar groter geworden. Met klap op de vuurpijl dat het college van B&W haar plannen alvast maar doorzet, ondanks toezeggingen dat er nog onderzoeken zouden lopen. De SP heeft hier recentelijk nog schriftelijke vragen over gesteld aan het college van B&W.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Instemmen met een onderzoek waarvan we nu al het antwoord weten is niet zinvol. Met een extern onderzoek zouden de betrokkenen weer een paar weken aan het lijntje zijn gehouden en er zou onnodig gemeenschapsgeld mee weggegooid worden. Het college van B&W moet eens in gaan zien dat zij stevig moet gaan investeren in participatie met inwoners. Want dit is niet het eerste dossier waarin het jammerlijk fout is gegaan. Tegen de betrokkenen in dit dossier kan ik alleen maar zeggen dat zij hun strijd tegen de komst van een veel te grote horecagelegenheid vooral door moeten zetten. De SP betreurt het dat dit waarschijnlijk via de juridische weg zal gaan lopen. Maar dat heeft men te danken aan het falen van de participatie van het college van B&W.”

Een van de speerpunten uit het verkiezingsprogramma van de SP is een groene, duurzame stad waarin iedereen kan recreëren. Behoud van groen in de stad, en dus ook rondom het Noord-Aa gebied, staat hoog in het vaandel.