WMO: leren en vooruit kijken

31 augustus 2011

WMO: leren en vooruit kijken

Tijdens de raadscommissie samenleving van 30 augustus is een eerste deel van de evaluatie van het beleid van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) besproken. Van een echt goede evaluatie kan de SP niet spreken. Onduidelijk is wat de doelstelling waren een aantal jaar geleden en waar we op dit moment staan. Ook doet het document rooskleuriger aan dan dat de werkelijkheid is. Maar ondanks dat wil de SP leren van het verleden en snel werken aan een nieuw meerjarenbeleidsplan WMO voor de komende jaren.

De SP heeft het college van B&W in ieder geval meegegeven dat geld dat bestemd is voor de WMO te oormerken. Dit heeft de SP vier jaar geleden ook voorgesteld, maar een meerderheid van de raad vond dit toen niet nodig. Nu valt in de evaluatie te lezen dat geld dat bestemd was voor de WMO terecht is gekomen in de algemene middelen en dus voor andere doeleinden is gebruikt. Dat wilde de SP voorkomen door het geld te oormerken. En het voorstel van destijds was dus zo gek nog niet.

Verder heeft de SP voorgesteld om het digitale WMO loket kwalitatief te verbeteren. Nu bevat het digitale WMO loket nog te veel gedateerde informatie. Ook heeft de SP voorgesteld om betere afspraken te maken met de woningbouwcorporaties over het vroegtijdig signaleren van huurachterstanden en hier preventief beleid op te ontwikkelen om te voorkomen dat mensen uit huis worden gezet.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik vond het jammer om te lezen dat er uiteindelijk toch geld dat bestemd was voor de WMO naar andere doeleinden is gegaan. Wij hebben dit destijds willen voorkomen door het geld te oormerken. Een meerderheid van de raad wilde hier niet aan en wethouder Speel (CDA) verzekerde destijds dat dat ook niet nodig is. Al het geld zal worden gebruikt voor de WMO. Dat blijkt achteraf dus geen waarheid te zijn. Maar ik wil niet blijven hangen in een evaluatie die verbeterd moet worden. Ik wil vooruit kijken en snel nieuw en beter WMO beleid vaststellen.”

Tijdens de raadscommissie samenleving van dinsdag 20 september wordt het tweede deel van de evaluatie van de WMO besproken. Dan komt onder andere het beleid op het gebied van de huishoudelijke hulp, ondersteunende voorzieningen en ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers aan de orde.