De eerste stap naar digitaal werken

4 juli 2011

De eerste stap naar digitaal werken

Op 30 juni hebben een tiental raadsleden een Ipad in bruikleen gekregen. Deze raadsleden doen mee met een proef om papierloos te gaan werken. Gedurende een half jaar gaan deze raadsleden proberen de stukken die zij normaal toegezonden krijgen op papier te lezen op een Ipad en/of hun computer.

Raadsleden ontvangen jaarlijks gezamenlijk zo’n twee miljoen bladzijden aan vergaderstukken. Als al die commissie- en raadstukken in vier jaar tijd zouden worden opgestapeld, is de papierberg net zo hoog als de Petronas Towers in Kuala Lumpur, Maleisië. Dat gebouw telt 88 verdiepingen, is 452 meter hoog en was tussen 1998 en 2004 het hoogste gebouw van de wereld. Het kopiëren van alle stukken kost de gemeente 40.000 euro per jaar. Daarnaast zijn er nog kosten voor het verwerken en het bezorgen ervan. Logischerwijs is papierbesparing een van de doelstellingen, maar ook de druk op het milieu neemt hierdoor af.

Onze fractievoorzitter Daniël Westhoek werkt al sinds maart 2010 papierloos. Hij heeft toen een e-reader en een mini notebook aangeschaft. Hij is ook het enige raadslid dat sindsdien geen stukken meer op papier ontvangt. Westhoek heeft hiermee een trend gezet en is, in zijn rol als voorzitter van de ICT werkgroep binnen de gemeenteraad, een van de trekkers van deze proef met Ipads.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik werk sinds de laatste gemeenteraadsverkiezingen digitaal. Ik heb besloten dit te doen, omdat de stukken inmiddels allemaal digitaal beschikbaar werden gesteld. Het scheelt mij een hoop gesleep met papier en het levert de gemeente een besparing in de kosten. De eerste tests die ik met de Ipad heb gedaan zijn veelbelovend. Zelfs minder ervaren computergebruikers zullen de mogelijkheden van de Ipad snel onder de knie hebben. Ik denk dat ieder raadslid voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen (die zijn in 2014) digitaal werkt en dat papier tot het verleden behoort!”