Snel, sneller, snelst

24 juni 2011

Snel, sneller, snelst

Tijdens het voorjaarsdebat bleek dat een debat over de privatisering van de afdeling Stadsbeheer Bureau Uitvoering (SBU) de gemoederen hoog liet oplopen. Het college van B&W wil zo snel mogelijk af van deze afdeling binnen de gemeente. Privatiseren is voor het college van B&W het toverwoord. Voor de SP staat de afspraak die in 2009 is gemaakt met de medewerkers, dat er tot 2014 niet over privatiseren gesproken zal worden, nog steeds. Voor de SP geldt: Afspraak is afspraak en belofte maakt schuld. Het college van B&W denkt daar echter heel anders over. Tijdens de vergadering bleek dat het niet tot een besluit zou komen, omdat nadere informatie over het onderwerp gewenst is. De SP heeft voorgesteld dit in augustus, na het zomerreces, te bespreken. Het is een belangrijk onderwerp en we spreken hier wel over 43 medewerkers die hun baan zullen gaan verliezen. Zorgvuldige besluitvorming is dan gewenst. Een meerderheid van de gemeenteraad, maar toch vooral het college van B&W, wil koste wat het kost het besluit nog voor de zomer nemen. Hun motto is: snel, sneller, snelst.

De SP heeft er geen goed woord voor over. Daar waar we steeds spreken over zorgvuldige besluitvorming en de vergaderdruk terugdringen krijgt het college van B&W het toch iedere keer weer voor elkaar om voor het zomer- en kerstreces stukken er door te drukken. We spreken dan al wel al jaren over dat dit anders moet, maar daar komt niets van terecht. De SP is het meer dan zat om stukken door de strot geduwd te krijgen. Alleen met zorgvuldige besluitvorming kan er recht worden gedaan aan de positie van een van onze trouwste ambtenaren, ambtenaren die soms al decennia lang onze stad onderhouden!

De SP wil zowel de argumenten van het college van B&W als de argumenten van de medewerkers af kunnen wegen in de besluitvorming. Maandag 27 juni gaat het college van B&W haar kant van het verhaal geven. Maar er is geen tijd of ruimte voor de medewerkers om ook hun kan van het verhaal te geven. De SP vindt dit alles behalve een zorgvuldige afweging. Dat in combinatie met de al drukke agenda voor het zomerreces gelooft de SP er niet in dat er ook daadwerkelijk een zorgvuldig besluit genomen zal gaan worden.

Daniël WesthoekDaniël Westhoek: “Ik vind het zeer oneerlijk tegenover de medewerkers van de afdeling Stadsbeheer Bureau Uitvoering. Zij hebben duidelijk aangegeven dat het onderzoek op bepaalde punten niet deugd en dat zij ook niet tot nauwelijks betrokken zijn bij het onderzoek dat stelt dat hun afdeling beter geprivatiseerd kan worden. Het college van B&W heeft haar zegje al klaar, de medewerkers niet. Er is totaal geen haast bij geboden om hierover een besluit te nemen. Mijn voorstel om het debat in augustus te laten plaatsvinden is dan ook niet meer dan redelijk. Maar nee, het college van B&W wil het er maar weer al te graag zo net voor de vakantie doorheen drukken. Ik ben deze arrogante houding meer dan zat! Ik wil een zorgvuldige afweging kunnen maken en niet in aller haast, met halve informatie, een besluit gaan nemen.”