Lotgenotenbijeenkomsten mantelzorg

24 juni 2011

Lotgenotenbijeenkomsten mantelzorg

Tijdens het voorjaarsdebat heeft de SP een voorstel ingediend om lotgenotenbijeenkomsten voor mantelzorgers in de wijk te organiseren. Al een aantal jaar worden er pogingen ondernomen om mantelzorgers te benaderen en eventueel tijdelijk te ontzien van de zorg die zij verlenen. Tot op heden blijkt het beleid niet effectief te zijn. Nog een te grote groep mantelzorgers wordt niet bereikt. De SP is van mening dat dit komt omdat voorzieningen voor mantelzorgers regionaal geregeld zijn. De SP stelt daarom voor om veel dichter in de buurt van de mantelzorgers bijeenkomsten te organiseren om een grotere groep mantelzorgers te bereiken.

Het voorstel van de SP kon op een ruime meerderheid van de gemeenteraad rekenen. Alleen de Lijst Hilbrand Nawijn (LHN) was tegen. De SP is blij voor deze grote steun voor het voorstel. Dergelijke bijeenkomsten en ondersteuningen moeten dicht rondom de mantelzorger georganiseerd worden. De SP verwacht dan ook dat een grotere groep mantelzorgers met dit beleid bereikt zal worden. Het uiteindelijke doel is dat mantelzorgers veel makkelijker de weg weten te vinden naar ondersteuning.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik ben blij dat er op het gebied van de mantelzorg een stap is gezet om het beleid laagdrempeliger te maken. Ik weet zeker dat wanneer mantelzorgers ergens in de buurt hun ervaringen kunnen uitwisselen met lotgenoten dat de stap om hier aan deel te nemen vele malen kleiner is dan wanneer er iets regionaals wordt georganiseerd.”