Commercie in de thuiszorg eist zijn tol

1 juni 2011

Commercie in de thuiszorg eist zijn tol

In 2007 is de thuiszorg in de uitverkoop gezet. Met de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) hebben de gemeenten de mogelijkheid gekregen om de thuiszorg europees aan te besteden. De eerste jaren waren er vooral personele problemen binnen thuiszorginstellingen. De SP heeft hierover ook een tweetal rapporten uitgebracht. Inmiddels komen er fraudezaken aan het licht die haar weergave niet kent. Een van de thuiszorgaanbieders in Zoetermeer, H+B Thuiszorg, is zeer slecht in het nieuws gekomen in een uitzending van EenVandaag. Vele miljoenen zijn verdwenen door het wegsluizen van zorggeld, het declareren van hoge bedragen voor niet-geleverde zorg en door de inzet van ongeschoolde medewerkers.

De SP maakt zich ernstige zorgen om de cliënten die de zorg ontvangen van deze zorgaanbieder. De SP heeft inmiddels aan de wethouder gevraagd welk risico de cliënten van H+B Thuiszorg lopen en wat voor gevolgen dit heeft voor het contract dat de gemeente heeft met H+B Thuiszorg. De SP is hierin duidelijk. Er worden geen zaken gedaan met fraudeurs. De SP heeft altijd aangegeven dat al het geld bestemd voor de zorg ook naar de zorg moet gaan. Dit geld mag al helemaal niet verdwijnen in de zakken van een directeur.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik ben zeer geschrokken van de berichtgeving over H+B Thuiszorg. Ik heb nooit echt een goed gevoel gehad bij deze zorgaanbieder. Ook niet toen ik een aantal jaar geleden op werkbezoek ben geweest. Regelmatig heb ik klachten ontvangen van medewerkers en cliënten. Het leek even de goede kant op te gaan. Maar nu blijkt dat er miljoenen zijn verdwenen in de zakken van de directeur. Ik heb hier maar één woord voor: schandalig! Dit geld had naar de zorg moeten gaan. Hulpbehoevende mensen zijn hiervan de dupe geworden. Weer een duidelijk voorbeeld van hoe hard de commercie is. Er wordt geld verdiend over de ruggen van hulpbehoevende mensen. Wat mij betreft halen we nog vandaag de stekker uit de marktwerking in de zorg.”