Ambtenaren mogen niet praten met raadsleden

6 juni 2011

Ambtenaren mogen niet praten met raadsleden

De ambtenaren van de afdeling Stadsbeheer Bureau Uitvoering (SBU) hebben enkele weken geleden te horen gekregen dat hun afdeling mogelijk zal komen te vervallen en dat een marktpartij hun werkzaamheden over zal gaan nemen. De SP heeft hier direct schriftelijke vragen over gesteld aan het college van B&W. Nu wilden de ambtenaren de raadsleden informeren over wat afdeling SBU nu allemaal doet. Zij hebben hiervoor een uitnodiging gestuurd naar de raadsleden. Echter is de ambtenaren vervolgens door hogerhand verboden contact te zoeken met raadsleden.

Vorige week ontvingen de raadsleden een uitnodiging om op bezoek te komen bij de afdeling SBU. De ambtenaren van deze afdeling wilden de raadsleden informeren over wat de afdeling allemaal doet, zodat de raadsleden uiteindelijk een goed besluit kunnen nemen over of het een goede keuze is om de afdeling SBU op te heffen. Kort na de uitnodiging werd de raadsleden, via de griffie, gemeld de uitnodiging als niet verzonden te beschouwen. Inmiddels blijkt dat de ambtenaren van hogerhand is verboden met raadsleden te praten.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik heb al vaker meegemaakt dat ambtenaren niet mochten praten met raadsleden, recentelijk is dit nog gebeurd met medewerkers van de bouwspeelplaats. Dit werd toen ontkend door de wethouder. Nu zijn het weer de medewerkers van de afdeling stadsbeheer die niet met de raadsleden mogen praten. Terwijl de medewerkers de raadsleden alleen maar inzicht willen geven in de werkzaamheden die zij dagelijks verrichten. Ik begrijp deze houding van het college van B&W en de hoge ambtenaren niet. Raadsleden mogen zich toch laten informeren? Daar zijn ze immers raadslid voor.”