Afspraak blijkt niets waard

22 juni 2011

Afspraak blijkt niets waard

De schriftelijke vragen van de SP over de mogelijke privatisering van de afdeling Stadsbeheer Bureau Uitvoering zijn door het college beantwoord. Hieruit blijkt dat het college van B&W de eerder afspraak dat er tot 2014 geen sprake zal zijn van privatisering naast zich neerlegt vanwege gewijzigde omstandigheden. Een afspraak met het college van B&W is blijkbaar twee jaar later niets meer waard.

De SP vindt het een vreemde gang van zaken. Je maakt niet voor niets afspraken met elkaar. Dan dien je je hier ook aan te houden. Het college van B&W is van mening dat de financiële positie van de gemeente aanleiding is om de afspraak maar te laten vervallen. De afdeling Stadsbeheer Bureau Uitvoering moet naar de markt, omdat zo noodzakelijke bezuinigingen doorgevoerd kunnen worden. Dit college van B&W vertrouwt blijkbaar meer op de markt dan op haar eigen medewerkers. Die hebben inmiddels al een structurele bezuiniging weten te realiseren van 150.000 euro.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Jammer dat het college van B&W meer vertrouwt op de markt dan op de eigen medewerkers. De medewerkers hebben zich aan de afspraak gehouden, zij zijn voortvarend aan de slag gegaan om een structurele bezuiniging in te gaan vullen. Het college houdt zich niet aan de afspraak om de medewerkers hier tot 2014 de tijd voor te gunnen. Kan ik dit college van B&W nog wel vertrouwen als ik een afspraak met hun maak? Het begint er steeds minder op te lijken.”.

De SP heeft tijdens het voorjaarsdebat een voorstel ingediend om in ieder geval tot 2014 de afdeling Stadsbeheer Bureau Uitvoering niet te privatiseren. Als in 2014 blijkt dat het de medewerkers niet gelukt is om een structurele bezuiniging van 400.000 euro te realiseren dan zal er op dat moment een afweging gemaakt kunnen worden om de afdeling te privatiseren. De stemming over dit voorstel vindt donderdag 23 juni plaats.