Afdeling SBU mag toch wel met raadsleden praten

13 juni 2011

Afdeling SBU mag toch wel met raadsleden praten

Op 6 juni j.l. liet de SP weten dat de ambtenaren van de afdeling Stadsbeheer Bureau Uitvoering (SBU) niet met de raadsleden mochten praten over de mogelijke opheffing van hun afdeling. Inmiddels mogen de ambtenaren wel met de raadsleden praten. De SP is blij dat de ambtenaren de raadsleden alsnog mogen informeren over wat welke werkzaamheden zij zoal verrichten. Wel betreurt de SP het dat hier eerst druk voor nodig is geweest.

Of het persbericht van de SP heeft bijgedragen aan de houding van het college van B&W en de hoge ambtenaren weet de SP niet. Maar het is wel opmerkelijk dat na het persbericht van de SP de ambtenaren ineens wel mogen spreken met raadsleden. Raadsleden hebben de juiste informatie nodig om een goed besluit te kunnen nemen. Een gesprek met ambtenaren hoort daar ook bij.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Veel raadsleden weten niet eens welke werkzaamheden de afdeling SBU allemaal uitvoert. Het is goed om daar eerst kennis van te nemen alvorens in te stemmen met een opheffing van de afdeling. Veel partijen, met name die uit de coalitie, denken dat de stad beter af is met minder ambtenaren. De vraag is maar of dat echt zo is. Laat de ambtenaren zelf maar uitleggen of de stad beter af is met of zonder hun. Pas dan kan een raadslid een echte afweging maken.”