Sterigenics: Geen zorgen, wel onrust

25 mei 2011

Sterigenics: Geen zorgen, wel onrust

Vanochtend zijn de rapporten gepresenteerd over de effecten op de gezondheid van de verhoogde uitstoot van Ethyleenoxide door het bedrijf Sterigenics. De klankbordgroep, bestaande uit leden van het actiecomité SteregeNIKS en diverse experts, zijn tot de conclusie gekomen dat de verhoogde uitstoot van ethyleenoxide geen nadelige effecten heeft op de gezondheid van de inwoners van Zoetermeer.

De resultaten van het onderzoek zijn mede voortgekomen uit een grootschalige enquête die is gehouden onder de direct omwonenden (wijken Palenstein en Segwaert), medewerkers van bedrijven rondom Sterigenics, en ex-medewerkers. De conclusie was zelfs nog wat opmerkelijker, in de wijken Palenstein en Segwaert zijn de afgelopen jaren zelfs minder kankergevallen geconstateerd dan gemiddeld genomen in Nederland.

De conclusie van de klankbordgroep is dan ook dat er geen zorgen zijn omtrent de gevolgen voor de gezondheid. Wel is er nog sprake van ongerustheid onder de inwoners. De klankbordgroep komt ook met aanbevelingen voor het college van B&W, namelijk dat het goed zou zijn als er nog jarenlang de kankergevallen in Zoetermeer gemonitord worden. Ook moet er een structureel overleg komen waarin diverse zorgorganisaties zijn vertegenwoordigd. Ook wil de klankbordgroep nog niet ontbonden worden, maar in een waakstand geplaatst worden, zodat zij de komende jaren nog wel de vinger aan de pols kunnen houden.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik ben blij met de resultaten van het onderzoek. De verhoogde uitstoot van ethyleenoxide door het bedrijf Sterigenics blijkt dus gelukkig geen blijvende negatieve gevolgen te hebben voor de inwoners van Zoetermeer. Dat neemt niet weg dat het natuurlijk nooit had mogen gebeuren dat een bedrijf jarenlang dergelijke giftige stoffen heeft kunnen uitstoten. Hoewel we ons dus nu geen zorgen meer hoeven te maken over de gezondheid, moet nog wel de onrust bij de mensen worden weggenomen. Het college van B&W komt op dit punt nog met een voorstel richting de gemeenteraad.”