Stadsforum: een moeilijke keuze

31 mei 2011

Stadsforum: een moeilijke keuze

Al enkele jaren spreekt de gemeenteraad over het gebied rondom de dobbeplas in het Stadshart. Er moet een betere verbinding komen tussen de Dorpsstraat en het Stadshart, het stadsmuseum is aan vernieuwing toe en het Stadshart moet meer gaan bruisen. Voorstellen voor een culturele as, een stadsmuseum plus en inmiddels een stadsforum zijn de revue al regelmatig gepasseerd. De SP moet in tijden van bezuinigingen een moeilijke keuze maken. Moet er een duur nieuw stadsforum gerealiseerd worden om Zoetermeer op cultureel gebied te verbeteren? Of gaat dit geld ingezet worden voor het behoud van voorzieningen.

Op maandag 30 mei heeft de gemeenteraad wederom gesproken over de mogelijke komst van een stadsforum aan de dobbeplas. De SP heeft tot op heden altijd positief tegenover de komst van een stadsforum gestaan. Een culturele ontmoetingsplaats waar voldoende ruimte is voor amateurtoneel, een filmhuis, ateliers en andere culturele mogelijkheden. Wel heeft de SP aangegeven niet meer uit te willen geven dan de begrootte 10 miljoen om dit project te realiseren. Tijdens de vergadering van 30 mei heeft de fractie van de SP echter verdeeld gestemd.

Een deel van de achterban van de SP wil de cultuur in Zoetermeer behouden en is van mening dat er voldoende andere mogelijkheden zijn om te bezuinigen. Hierbij denken zij aan het geen steun meer verlenen aan in nood verkerende leisure bedrijven. Een ander deel van de SP achterban begrijpt niet dat de gemeente, in tijden van bezuinigingen waar veel voorzieningen onder druk staan, geld steekt in een miljoenenproject.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “In juni zal de gemeenteraad gaan spreken over de bezuinigingen. Duidelijk is dat een aantal voorzieningen voor mensen met een laag inkomen onder druk komen te staan. Eigen bijdragen voor zorg gerelateerde voorzieningen gaan mogelijk omhoog en de Zoetermeerpas wordt mogelijk ingeperkt. Het is voor mensen die dit raakt niet te begrijpen dat de gemeente dan wel miljoen gaat steken in een dergelijk project.”

Ewout den HeijerRaadslid Ewout den Heijer: “De SP is nagenoeg de enige partij die in tijden van crisis ook nog oog blijft houden voor cultuur. Ik ben bang dat wanneer wij ons nu tegen dit plan gaan keren het geld op een verkeerde plek zal belanden, bijvoorbeeld aan staatssteun aan een van de leisure bedrijven zoals Dutch Water Dreams. Dan steek ik dit geld liever in een goede, geïntegreerde cultuurvoorziening.”