Stadsbeheer naar de markt?

20 mei 2011

Stadsbeheer naar de markt?

Het college van B&W heeft op 10 mei j.l. de medewerkers van de afdeling Stadsbeheer Bureau Uitvoering (SBU) gemeld dat hun afdeling opgeheven zal worden en dat een marktpartij de werkzaamheden over zal gaan nemen. De SP heeft dit vernomen na gesprekken met medewerkers van de afdeling SBU. De SP is niet blij met deze berichtgeving. De banen van trouwe medewerkers van de gemeente staan hiermee op het spel en de kwaliteit van het beheer van de stad komt hiermee verder onder druk te staan.

De afdeling SBU houdt zich onder meer bezig met het onderhoud van wegen, lantarenpalen, speeltuintjes, afvalbakken en het gemeente groen. Bij deze afdeling werken veel medewerkers die al vele tientallen jaren bij de gemeente werkzaam zijn. Zij vrezen nu om hun baan. De SP heeft naar aanleiding van gesprekken met de medewerkers van de afdeling SBU schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.

Er is de medewerkers van de afdeling SBU onder andere in 2009 beloofd dat er in ieder geval tot 2014 niet meer gesproken zou worden over het mogelijk opheffen van de afdeling SBU en het naar de markt brengen van hun werkzaamheden. Aan deze afspraak heeft het college van B&W dus gewoon maling. Wanneer de werkzaamheden van de afdeling SBU naar de markt zullen gaan heeft dit consequenties voor de kwaliteit. Als er nu snel iets gerepareerd moet worden in de stad zijn de medewerkers van de afdeling SBU binnen een half uur ter plaatse. Als dit aan een marktpartij wordt uitbesteed is het maar afwachten of deze ook zo snel kan handelen. Zeker als het een marktpartij van buiten Zoetermeer betreft. Immers, de aanbesteding voor deze werkzaamheden moeten Europees geschieden.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Dit is de zoveelste voorziening die het slachtoffer dreigt te worden van het liberale marktfetisjisme. De gedachte dat de markt het allemaal beter en goedkoper kan gaat helaas maar al te vaak niet op. Als ik de medewerkers van de afdeling SBU hoor dan ben ik heel benieuwd wat voor een onderzoek het college van B&W in handen heeft. Ik kan mij haast niet voorstellen dat deze afdeling in de markt goedkoper, maar vooral kwalitatief beter zal zijn. Daarnaast gaat het mij van het hart dat de banen van zeer trouwe ambtenaren, want velen werken al tientallen jaren bij deze afdeling, op de tocht staan. Ik wil over dit onderwerp zo snel mogelijk het debat aan met de gemeenteraad.”