SP Statenfractie stelt vragen over uitbreiding Snowworld

18 mei 2011

SP Statenfractie stelt vragen over uitbreiding Snowworld

SP Statenlid Jerry Snellink heeft vragen gesteld over de uitbreiding van Snowworld. Een deel van de vierde baan van Snowworld zal worden gebouwd in een stuk natuurgebied dat als beschermd staat aangemerkt. De gemeente Zoetermeer heeft hiervoor inmiddels een ontheffing aangevraagd bij de provincie. Snellink wil van Gedeputeerde Staten weten of het de ontheffingsaanvraag van de gemeente Zoetermeer zal gaan weigeren.

De ontheffingsaanvraag zou in strijd zijn met de Verordening Ruimte die onder andere stelt dat de natuurwaarden en de biodiversiteit niet in onevenredige mate mogen worden aangetast. Deze discussie heeft ook plaatsgevonden in de gemeente Zoetermeer. Een meerderheid van de gemeenteraad vond het toen geen probleem dat een deel van de vierde baan van Snowworld in het zogenaamde natuurstergebied gebouwd zal gaan worden. De SP was toen fel tegen deze plannen. De stelling van de SP was toen dat een afspraak niet voor niets gemaakt is. Groen moet groen blijven en niet wijken voor commerciële initiatieven.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik ben blij dat mijn collega Snellink deze vragen heeft gesteld aan Gedeputeerde Staten. Misschien vindt de gemeenteraad van Zoetermeer het dan niet erg dat er gebouwd wordt in het natuurstergebied. De provincie kan daar toch anders over denken. Want als alle gemeenten zo zouden denken dan is het Groene Hart straks verdwenen!”.

Als de provincie de ontheffingsaanvraag zal weigeren zullen de plannen van Snowworld opnieuw moeten worden besproken. Dan zal het debat opnieuw plaats gaan vinden in de gemeenteraad.