Brief naar minister Verhagen

13 mei 2011

Brief naar minister Verhagen

Op maandag 9 mei heeft een meerderheid van de gemeenteraad het voorstel voor het verruimen van het aantal koopzondagen aangenomen. De SP, het CDA en de ChristenUnie/SGP waren onder andere van mening dat het voorstel van het college van B&W niet voldoet aan de de wet. Er is, na het aannemen van het voorstel, aan de burgemeester verzocht het voorstel voor vernietiging voor te dragen aan de Kroon. De burgemeester weigerde dit echter te doen, omdat hij van mening is dat het voorstel wel degelijk aan de wet voldoet.

De drie partijen hebben toen gezamenlijk besloten de minister van economische zaken, minister Verhagen, een brief te sturen met het dringende verzoek het aangenomen raadsvoorstel voor verruiming van de koopzondagen voor vernietiging voor te dragen aan de Kroon.

Fractievoorzitter Daniël Westhoek: “Dit is misschien een zeer ongebruikelijke stap van deze partijen. Maar het gaat hier in onze ogen om een zeer belangrijk onderwerp. Buiten de bezwaren die wij als SP hebben tegen het voorstel is het gewoon een feit dat het voorstel niet voldoet aan de eisen die de wet hieraan stelt. Er ontbreken fundamentele punten in het aangenomen besluit waardoor er een verkeerde weergave van de werkelijkheid wordt gegeven. Ik betreur de opstelling van de burgemeester dan ook in deze. Hij is toch de persoon die voorstellen moet toetsen aan de wet. Daarom hebben de drie partijen besloten de minister een besluit te laten nemen”.