Hoorzitting koopzondagen

8 april 2011

Hoorzitting koopzondagen

Het college van B&W heeft recentelijk besloten om door heel Zoetermeer 52 koopzondagen per jaar toe te laten staan. Nog geen twee jaar geleden was een meerderheid van de gemeenteraad tegen verruiming van de koopzondagen. Volgens een onderzoek van het college van B&W wil een meerderheid van zowel winkeliers als inwoners dat de winkels elke zondag open zijn.

Twee jaar geleden hebben de SP en de ChristenUnie/SGP samen winkeliers in het Stadshart en de Dorpsstraat gevraagd naar hun mening. Conclusie was dat een meerderheid van de ondernemers niets ziet in het verruimen van de koopzondagen. Alleen supermarkten en grote winkelketens zijn over het algemeen positief. De VVD, voorstander van de verruiming, kwam twee jaar geleden met een onderzoek waar de conclusie was dat een meerderheid van de ondernemers in Rokkeveen er wel wat in zien om vaker open te kunnen op zondag.

En nu ligt er weer een onderzoek van het college van B&W. Er heerst dus nog veel onduidelijkheid rondom dit thema. Daarom hebben de SP, de ChristenUnie/SGP en het CDA de andere partijen gewezen op de toezegging die eerder is gedaan om een hoorzitting te houden over dit onderwerp. Tijdens een hoorzitting worden belanghebbenden gehoord door leden van de gemeenteraad om zo tot een goed oordeel te komen.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik ben blij dat er een hoorzitting komt over dit onderwerp. Nu kunnen zowel de voorstanders als de tegenstanders tegelijkertijd vragen stellen aan de belanghebbenden. Eerder gehouden onderzoeken door diverse partijen en het college van B&W spreken elkaar tegen. Ik denk dat een hoorzitting deze onduidelijkheid kan wegnemen.”

De SP is van mening dat door de verruiming van de koopzondagen het aanbod van winkels onder druk komt te staan. Kleine ondernemers zijn niet bij machte om zeven dagen per week open te zijn. Zij zullen op den duur verliezen van de grote ondernemers. Hierdoor zal het diverse aanbod verdwijnen en blijven er grote winkelketens over. En de kleine ondernemers zijn dan hun winkel en dus hun inkomsten kwijt.

De hoorzitting vindt plaats op dinsdag 19 april van 18:00 tot 19:30 in de raadzaal van het Stadhuis. Indien u deel wilt nemen aan de hoorzitting kunt u zich melden bij de griffie van de gemeente Zoetermeer.