Eindelijk aanpak kantorenleegstand

21 maart 2011

Eindelijk aanpak kantorenleegstand

Al jaren maakt de SP zich zorgen over het stijgende percentage leegstaande kantoren in Zoetermeer. Inmiddels staat bijna 20% leeg en het college van B&W is wakker geworden: Diverse leegstaande kantoren worden de komende jaren omgebouwd naar woningen voor onder meer jongeren en ouderen, maar ook startende ondernemers krijgen kans op betaalbare kantoorruimte.

Het ombouwen van kantoren vindt al jaren een belangrijke plaats in het verkiezingsprogramma en de SP heeft er tal van moties in de gemeenteraad aan geweid. Tot op heden werden onze voorstellen door de raad verworpen omdat het college van mening was dat de markt het probleem wel zou oplossen. Dat het college qua opvatting 180° gedraaid is blijkt wel uit de leegstandsbelasting als stok achter de deur voor weigerachtige vastgoedspeculanten.

Ewout den HeijerEwout den Heijer, SP-raadslid: "Hier heeft de SP zich jaren voor ingespannen en we zijn dan ook blij dat de leegstand nu eindelijk aangepakt gaat worden. Ons voorstel om een stop op de toename van de netto kantooroppervlakte af te kondigen heeft helaas nog geen meerderheid, maar met een fixe leegstandsbelasting kunnen speculatie een halt toeroepen."

De SP zal zich blijven inzetten voor een keiharde aanpak van vastgoedspeculanten, zowel op de kantoren- als op de woningmarkt. Het onroerend goed in de stad is belangrijk maatschappelijk kapitaal wat zo goed mogelijk gebruikt moet worden, leegstand ten tijde van woningnood zullen we nooit accepteren.