SP: VTC's sluiten? Echt niet!

3 februari 2011

SP: VTC's sluiten? Echt niet!

Op 3 februari stond een artikel in het AD waarin te lezen viel dat het college van B&W de VTC locaties Rokkeveen en Zegwaertseweg gaat sluiten. In augustus 2010 deden deze geruchten al de ronde. De SP heeft toen samen met de vrijwilligers van de VTC actie gevoerd voor het behoud van de drie VTC locaties. Op een heuse mini VTC op het Stadhuisplein konden voorbijgangers hun ongenoegen uiten over de mogelijke sluiting van meerdere VTC locaties. Toen de SP dit vervolgens ter sprake bracht in de commissie samenleving was het enige wat de SP te horen kreeg dat zij de vrijwilligers en bezoekers van de VTC niet onnodig op stang moet jagen en dat het laf is om over hun ruggen politiek te voeren. Er was namelijk helemaal geen sprake van het sluiten van VTC locaties.

Nu een paar maanden later moet de SP uit de krant vernemen dat toch twee van de drie VTC locaties zullen sluiten. De SP voelt zich ronduit geschoffeerd door het college van B&W. Ook is dit voor de vrijwilligers van de VTC alsnog een klap in het gezicht. Wethouder Speel (CDA) stelt in het artikel dat de vrijwilligers het besluit steeds positiever gaan inzien. De SP heeft met diverse vrijwilligers gesproken. Geen van de vrijwilligers zegt gekend te zijn door de gemeente en begrijpen ook niet waarom wethouder Speel zegt dat zij het besluit positief inzien.

Het college van B&W legt met dit besluit de rekening van de crisis neer bij kinderen. Een zeer laffe daad. Kinderen hebben helemaal geen schuld aan de crisis. Het college van B&W stelt zelf dat de sluiting niets te maken heeft met de bezuinigingen die de gemeente moet doorvoeren. Maar in hetzelfde artikel is wethouder van Leeuwen (Lijst Hilbrand Nawijn) wel trots op het feit dat hiermee € 135.000 op jaarbasis wordt bespaard. Hoezo geen bezuiniging?

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik vind het schandalig dat ik uit de krant moet vernemen dat alsnog besloten is om twee van de drie VTC locaties te sluiten. In augustus werd ik nog weggezet als populist en iemand die over de ruggen van vrijwilligers en kinderen politiek aan het bedrijven is. Ik zou onnodig onrust zaaien. Nu blijkt dus dat de geruchten eind augustus 2010 dus wel degelijk waarheid waren. Ik vind dat de drie locaties van de VTC behouden moeten blijven. De VTC's liggen op drie strategische plaatsen, zijn goed bereikbaar en bieden kinderen een veilige en sociale omgeving om te spelen. Dit moet je niet omwille van een crisis om zeep helpen. De schuld van de crisis kan niet in de schoenen van de kinderen worden geschoven.”

De SP heeft inmiddels een debat aangevraagd met de commissie samenleving op dit punt. Het debat vindt plaats op dinsdag 8 februari vanaf 20:00 in de raadzaal van het stadhuis, ingang markt 10.