Openbaar vervoer wordt ontoegankelijker

10 januari 2011

Openbaar vervoer wordt ontoegankelijker

Op 3 februari wordt de strippenkaart afgeschaft. De SP heeft tal van klachten ontvangen van Zoetermeerders die langer dan één maand met een strippenkaart doen en voor wie de afschaffing zonder omwisselingsregeling een grote financiële strop betekend. In het verleden heeft de SP het college opgeroepen actie op dit punt te ondernemen om te voorkomen dat het zo ver zou komen. Op de raadsvergadering van maandag 10 januari j.l. bleek dat de zorgen van de SP gedeeld worden door andere partijen. Het college gaat naar aanleiding van mondelinge vragen van de SP aandringen op een omwisselingsregeling voor strippenkaartbezitters.

HTM blijft in de Randstadrail losse kaartjes verkopen. Weliswaar accepteren de automaten alleen muntgeld, maar dat is beter dan niets. Tot onze grote verbazing kondigt HTM aan dat het per 3 februari niet langer mogelijk is om met muntgeld te betalen bij de kaartjesautomaten in de Randstadrail. Deze maatregel maakt het reizen met het openbaar vervoer alleen maar ingewikkelder. Voor toeristen is het al helemaal niet meer te begrijpen.

De SP heeft het college opgeroepen om deze ontwikkeling tegen te gaan: Roep HTM op af te zien van deze maatregel die alleen de Randstadrail en daarmee hoofdzakelijk Zoetermeer treft. Als de automaten te storingsgevoelig zijn, zet dan conducteurs in of laat bestuurders kaartjes verkopen.

Ewout den HeijerEwout den Heijer, raadslid: "Veel vervoerders in de regio, zoals NS en RET hebben automaten die contant geld accepteren. Ook in Duitsland, waar de Randstadrailvoertuigen vandaan komen, hangen overal automaten die contant geld accepteren. Alleen HTM wordt geconfronteerd met constante storingen. Het is te makkelijk om dit probleem aan vandalisme toe te wijzen. De kwaliteit van de automaten is de verantwoordelijkheid van HTM, de reiziger mag hier niet de dupe van worden."

Het standpunt van de SP dat HTM haar automatenprobleem op een klantvriendelijke manier moet oplossen wordt gesteund door een ruime meerderheid in de gemeenteraad. De wethouder heeft dan ook toegezegd met HTM in gesprek te gaan over een oplossing. Daarnaast zal aan HTM te kennen worden gegeven dat dergelijke plannen voortaan eerst met het lokale bestuur besproken moeten worden.