Directie Vierstroom ontvangt zwartboek verpleegzorg

1 december 2010

Directie Vierstroom ontvangt zwartboek verpleegzorg

Op 1 december 2010 heeft de SP samen met het actiecomité stil verdriet een zwartboek overhandigd aan de directie van de Vierstroom. Dit vond plaats bij het nieuwe verpleegtehuis Vivaldi. In het zwartboek staan ervaringen die de afgelopen maanden zijn verzameld met betrekking tot de verpleegzorg. De misstanden die zijn geconstateerd bij het oude Monteverdi mogen niet meer voorkomen bij Vivaldi, dat was de boodschap van de aanwezigen.

De afgelopen maanden heeft de SP samen met het actiecomité stil verdriet ervaringen met de verpleegzorg verzameld. Deze ervaringen zijn verwerkt in een zwartboek. In het zwartboek komen diverse aspecten aan de orde. Deze lopen uiteen van smerige kamers tot aan onduidelijke doodsoorzaken.

Doel van het zwartboek is onder andere om de misstanden in de verpleegzorg aan de orde te stellen. Daarnaast is het zwartboek bedoeld om de directie van de Vierstroom te bewegen een ander beleid te gaan voeren. Ook dient het zwartboek om een (landelijke) discussie te starten over de gevolgen van de bezuinigingen in de zorg.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ondanks de kou ben ik blij dat er veel mensen aanwezig waren tijdens het aanbieden van het zwartboek. Verpleegzorg gaat ons allen aan. Iedereen kent wel iemand die afhankelijk is van verpleegzorg. Allemaal zijn we het er over eens dat deze mensen goede zorg moeten krijgen. Maar de praktijk wijst anders uit. Met dit zwartboek willen wij deze misstanden aan de orde stellen, zodat de situatie hopelijk zo snel mogelijk zal verbeteren.”