Wederom goede samenwerking VTC en SP

28 augustus 2010

Wederom goede samenwerking VTC en SP

In juni 2007 stonden de VTC's (bouwspeelplaatsen) onder druk. Wegens achterstallig onderhoud moest er bezuinigd gaan worden op de VTC's. Door een geslaagde actie kregen de vrijwilligers van de VTC van de toen verantwoordelijk wethouder Muijzers (PvdA) de toezegging dat de VTC's niet zullen sluiten en dat het niveau van de VTC's gelijk zal blijven. Nu, ruim drie jaar later, wil het college van B&W alsnog twee van de drie VTC's gaan sluiten. Toen de vrijwilligers de SP hiervan op de hoogte bracht was de samenwerking snel weer een feit.

Zaterdag 28 augustus hebben de vrijwilligers van de VTC en de SP samen een 'mini VTC' opgebouwd op het Stadhuisplein. Er was van alles te doen voor kinderen: schminken, blik werpen, buttons maken, zandschilderijen maken en zelfs een springkussen. Veel ouders die aangesproken werden zijn geschrokken van het voornemen van het college van B&W om twee van de drie VTC's te gaan sluiten. Velen zijn vroeger zelf ook bezoeker geweest van de VTC. Dit heeft een flinke berg handtekeningen opgeleverd voor het behoud van de VTC's.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Toen ik tijdens het zomerreces te horen kreeg dat mogelijk twee van de drie VTC's gesloten zullen worden zijn we als SP meteen in actie gekomen. Wij zijn op alle VTC locaties langs geweest en hebben met de vele vrijwilligers gesprekken gevoerd. Hier kwam al snel weer een goede samenwerking uit voort. Wat mij verbaasd is dat de Lijst Hilbrand Nawijn (LHN) drie jaar geleden nog duidelijk voorstander was voor het behoud van de VTC's. Nu hebben zij een eigen wethouder (van Leeuwen) die verantwoordelijk is voor de VTC's en heeft deze wethouder ineens het voornemen om twee van de drie VTC's te sluiten. Ik kan de draai van LHN niet begrijpen.”

De SP heeft de VTC's op de agenda van de raadscommissie samenleving gezet. Deze vergadering vindt plaats op dinsdag 31 augustus 2010 om 20:00 in de raadzaal van het stadhuis. (ingang markt 10)