Open brief aan D66: Neem uw verantwoordelijkheid

6 juli 2010

Open brief aan D66: Neem uw verantwoordelijkheid

In een open brief, gericht aan D66, vraagt de SP afdeling Zoetermeer aan D66 om haar verantwoordelijkheid te nemen. Nu bekend is geworden dat hun wethouder, Pieter Smit, unaniem is voorgedragen tot burgemeester van de gemeente Oldambt komt er een wethouderspost vrij. De SP verzoekt D66 om, met het oog op de bezuinigingen, geen nieuwe wethouder meer te leveren. Dit zal aanzienlijk bijdrage in de bezuinigingstaakstelling die de gemeente Zoetermeer staat te wachten.

D66 heeft haar steun verklaard aan het coalitieakkoord. Vanuit de volksvertegenwoordigende rol kan er op toegezien worden dat het coalitieakkoord wordt uitgevoerd zoals is afgesproken. Dit kan zonder wethouder in het college van B&W. Er ontstaat dan een situatie van gedoogsteun, zoals in Denemarken al jaren het geval is.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “D66 had zitting in het oude college van B&W. Dit college van B&W heeft in het verleden aangegeven dat Zoetermeer met vijf wethouders bestuurd kan worden. Na de verkiezingen bleek Zoetermeer echter weer met zes wethouders verder te gaan. Nu deze nieuwe situatie is ontstaan heb ik mijn collega fractievoorzitter van D66 gevraagd verantwoordelijkheid te nemen en met het oog op de komende bezuinigingen geen nieuwe wethouderskandidaat voor te dragen. Ik hoop dat D66 hier gehoor aan geeft.”