Weer wil raad niet op zichzelf bezuinigen

24 juni 2010

Weer wil raad niet op zichzelf bezuinigen

Tijdens het voorjaarsdebat heeft de SP een voorstel ingediend om als raad het goede voorbeeld te geven in tijden van crisis. De SP heeft voorgesteld om 10% van het fractiebudget per partij en 10% van de onkostenvergoeding per raadslid in te leveren. Dit geld zal dan gedurende de periode 2011-2014 ingezet worden om te investeren in ICT voorzieningen van de raad. Vanaf 2015 wordt dit geld vervolgens ingeboekt als structurele bezuiniging. Helaas kon het voorstel alleen de steun hebben van GroenLinks. De andere partijen zijn niet bereid zelf het goede voorbeeld te geven.

De komende jaren zal er flink bezuinigd moeten gaan worden. Het beleid zal somberder worden en mogelijk zullen de belastingen gaan stijgen. Als er bezuinigd moet worden is het niet meer dan logisch dat de raad hierin zelf het goede voorbeeld stelt. Helaas, als het om de eigen portemonnee gaat dan laat een groot deel van de partijen hun ware aard zien. Wat het fractiebudget betreft betekend dit 500 euro per jaar per fractie en wat de onkosten betreft zal dit 30 euro per raadslid per maand zijn.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Vorig jaar heeft de SP al een voorstel ingediend om als raad het goede voorbeeld te geven in tijden van bezuinigingen. Toen stelde de SP nog niet eens voor om als raadslid zelf wat in te leveren. Dit voorstel haalde het toen al niet. We zijn nu een aantal maanden verder en inmiddels is bekend hoeveel er de komende jaren bezuinigd moet worden. En dat is flink, in 2017 structureel 17,5 miljoen. De SP is van mening dat raadsleden dan het goede voorbeeld moeten geven. Helaas heb ik moeten constateren dat de meeste collega raadsleden liever niet uit eigen zak meedragen aan deze bezuinigingsslag. Zeer jammer dat een groot deel van de raad dit signaal afgeeft aan haar inwoners.”