Sterigenics: een en al falen!

30 juni 2010

Sterigenics: een en al falen!

Vrijdag 25 juni 2010 heeft de onafhankelijke onderzoekscommissie Sterigenics (commissie de Grave) haar rapport gepresenteerd. De conclusies zijn stevig. Sterigenics heeft willens en wetens de inwoners van Zoetermeer gedurende een lange periode blootgesteld aan het giftige gas ethyleenoxide. De gemeente heeft in 2002 een nieuwe vergunning afgegeven, waarin een hogere uitstoot van ethyleenoxide is opgenomen dan de vorige vergunning, terwijl landelijke richtlijnen het tegenoverstelde eisen. Deze vergunning had om meerdere redenen nooit afgegeven mogen worden. Het college van B&W was niet op de hoogte van deze vergunning. Daarnaast heeft de gemeente, ondanks dat bekend was dat Sterigenics regelmatig niet aan de vergunning voldeed, een gedoogbeleid gevoerd.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Sinds dat ik begin december 2009 op de hoogte ben gesteld van het feit dat Sterigenics een veel te hoge concentratie van de stof ethyleenoxide heeft uitgestoten blijft verbazing op verbazing zich opstapelen. Eerst was het een te hoge uitstoot gedurende een aantal maanden. Inmiddels blijkt dat Sterigenics nagenoeg nooit aan de gestelde grenzen van de vergunning heeft voldaan.”

De SP is zeer geschrokken van de conclusies uit het rapport. Alles wat fout kon gaan is fout gegaan. Ambtenaren hebben meerdere malen verkeerd gehandeld en het college van B&W was nauwelijks op de hoogte van het bestaan van Sterigenics en de daarbij behorende risico's zoals een te hoge uitstoot van ethyleenoxide. Door dit falen zijn de inwoners van Zoetermeer decennialang blootgesteld aan een veel te hoge dosis ethyleenoxide. Wat voor gevolgen dit heeft voor de volksgezondheid is niet duidelijk. Er zijn tot op heden weinig studies gedaan naar de effecten van ethyleenoxide. De volksgezondheid zal daarom de komende jaren zeker nog onderwerp van gesprek blijven.

De SP vindt dat het college van B&W haar politieke consequentie moet trekken uit de conclusies van het rapport. Verantwoordelijke wethouders die in één van de vorige colleges hebben gezeten moeten vertrekken om de vertrouwensbreuk tussen de inwoners en de politiek te herstellen.

Fractievoorzitter Daniël Westhoek: “Het oude college van B&W heeft net voor de verkiezingen een politiek spelletje gespeeld door gezamenlijk ontslag aan te bieden. Zij wisten ook wel dat dit zo net voor de verkiezingen geen grote gevolgen zou hebben. Als zij in februari echt oprecht waren dan is nu het moment om dat te laten zien. Wat mij betreft stappen alle direct verantwoordelijke wethouders donderdag op.”