Rechts liberaal coalitieakkoord

22 juni 2010

Rechts liberaal coalitieakkoord

De SP is op veel punten niet blij met het coalitieakkoord van VVD, PvdA, LHN, D66 en CDA. Het coalitieakkoord is veel te liberaal. Zo wordt onder andere de rioolbelasting minder inkomensafhankelijk, zal de zondagsopenstelling van de winkels in Zoetermeer een feit gaan worden en komen er nog meer ontspanningsvoorzieningen (zogenaamde leisure) die voor mensen met een kleine portemonnee niet te betalen zijn.

De SP is wel blij met de paragraaf huisvesting. Voorstellen die de SP de afgelopen jaren heeft ingediend zijn hierin terug te vinden, zoals meer betaalbare huisvesting voor jongeren, het transformeren van leegstaande kantoren tot betaalbare woningen en het herbestemmen van gebieden voor woningbouw.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Zoals te verwachten was ligt er een veel te liberaal coalitieakkoord. Door de rioolbelasting minder inkomensafhankelijk te maken gaan de hogere inkomens er op vooruit en mogen de lagere inkomens dit gat compenseren. Ik vind het onbegrijpelijk dat de VVD dan nog kan spreken over sociaal beleid. Daarnaast zal nog meer groen opgeofferd worden voor dure ontspanningsmogelijkheden. Dit coalitieakkoord verliest op bepaalde terreinen de mensen met lage inkomens volledig uit het oog. Wij als SP zullen de coalitie helpen hun blik weer te verruimen op deze terreinen.”