Ambitieniveau aanpak jeugdwerkloosheid verhogen

16 juni 2010

Ambitieniveau aanpak jeugdwerkloosheid verhogen

Tijdens de raadscommissie samenleving op 15 juni 2010 heeft de SP gepleit voor het verhogen van het ambitieniveau van de aanpak jeugdwerkloosheid. Het aantal niet werkende jongeren is is met 73% gestegen en het aantal jongeren die een WWB-uitkering ontvangen is met maar liefst 389% gestegen. Het is inmiddels twee voor twaalf! De SP heeft daarom voorgesteld het ambitieniveau te verhogen om meer jongeren aan een baan te helpen.

Lennart FeijenCommissielid Lennart Feijen: “Ik moet constateren dat de Wet Investeren Jongeren (WIJ) een gedrocht is. Je bent tegenwoordig op je 18e volwassen met alle plichten die hierbij horen, zoals het betalen van belasting. Echter krijg je pas 9 jaar later je sociale rechten. Ik constateer een grote stijging van het aantal werkloze jongeren. De ambitie van de gemeente op het gebied van het aanpakken van de jeugdwerkloosheid moet daarom flink omhoog. Het is echt twee voor twaalf!”

Een meerderheid van de partijen was het eens met de SP. Echter moet de SP wel met een concreet voorstel komen. De SP zal tijdens het voorjaarsdebat op 21 juni een voorstel indienen om het ambitieniveau te verhogen. Gelet op de nu al brede steun van de overige partijen verwachten wij dan ook dat het voorstel zal worden aangenomen.