Aandacht voor zorg en toegankelijkheid

22 juni 2010

Aandacht voor zorg en toegankelijkheid

Tijdens de eerste termijn van het voorjaarsdebat heeft de SP voornamelijk aandacht gevraagd voor de zorg en toegankelijkheid van het Stadscentrum. Binnen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) dreigt voor 2010 een tekort van 830.000 euro. De SP vindt dit een zorgelijke ontwikkeling en wil van het college van B&W weten wat voor gevolgen dit heeft voor de zorg die clienten ontvangen. Daarnaast heeft de SP een voorstel ingediend om een invalidentoilet te realiseren in het Stadshart. Tijdens de nachtelijke uurtjes is er namelijk helemaal geen invalidentoilet in het Stadshart te vinden. De raad heeft zowel een bruisend stadscentrum als toegankelijkheid hoog in het vaandel staan. Dus de SP verwacht dan ook brede steun voor dit voorstel.

Naast zorg en toegankelijkheid heeft de SP samen met GroenLinks een voorstel ingediend om een jongerenloket te openen. Bij dit loket kunnen jongeren tot 27 jaar terecht voor werk of en opleiding. Achter dit loket zit een web van organisaties en ondernemers die jongeren kunnen begeleiden naar werk of het bieden van een opleiding. Doel van het jongerenloket is de jeugdwerkloosheid terug te dringen.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Wij vinden het van groot belang dat iedereen de zorg blijft ontvangen. Als er een tekort in financiën dreigt te ontstaan dan moet het college van B&W dit tijdig melden. Het mag in ieder geval niet leiden tot het niet leveren van zorg. Daarnaast kiest de SP voor een bruisend stadscentrum dat voor iedereen toegankelijk moet zijn. Een invalidentoilet kan dan zeker niet ontbreken.”