Dubbel gevoel bij vertrek Sterigenics

10 april 2010

Dubbel gevoel bij vertrek Sterigenics

Het is inmiddels bekend geworden dat het bedrijf Sterigenics, verantwoordelijk voor de veel te hoge uitstoot van ethylene oxide, uiterlijk 31 december 2010 haar bedrijfsactiviteit in Zoetermeer zal staken. De SP is blij dat het bedrijf uit Zoetermeer vertrekt. Alleen het prijskaartje dat hier aanhangt geeft de SP een dubbel gevoel.

De wens van de inwoners van Zoetermeer is dat het bedrijf Sterigenics zo snel mogelijk de stad zal verlaten. Dit is bereikt. Het kost de gemeente echter wel 450.000 euro. Dat betekend 3,75 euro per Zoetermeerse inwoner. Dit laatste geeft de SP toch een dubbel gevoel. Het zijn uiteindelijk toch de inwoners die moeten betalen om een bedrijf uit de stad weg te krijgen dat zich niet aan de wetten en regels heeft gehouden.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik ben blij dat het bedrijf nog dit jaar uit de stad zal vertrekken. Hier hangt echter wel een prijskaartje aan voor de inwoners van Zoetermeer. Dat laatste blijf ik moeilijk vinden, vooral omdat het hier een bedrijf betreft dat zich niet aan de wetten en regels heeft gehouden. Zo'n bedrijf zou je niet moeten belonen om de stad te moeten verlaten. Als ik het realistisch bekijk dan is dit waarschijnlijk wel de snelste en goedkoopste oplossing. Want als we een juridisch traject in gegaan zouden zijn dan had dit waarschijnlijk meer geld gekost en had het bedrijf nog zo twee tot drie jaar in Zoetermeer kunnen blijven. Ik heb hier dus een dubbel gevoel bij.”