Quickscan OV-Chipkaart in Zoetermeer

2 maart 2010

Quickscan OV-Chipkaart in Zoetermeer

De OV-Chipkaart is met de landelijke invoer nu ook beschikbaar geworden in Zoetermeer de afgelopen maand. Dat was voor de SP-fractie de aanleiding om een snel onderzoek te houden hoe de invoer verloopt, wat de aandachtspunten zijn en natuurlijk of de landelijke conclusie dat de OV-Chip duurder is dan strippenkaart ook geldt voor Zoetermeer

Bas Schuiling Bas Schuiling: "We kunnen niet met zekerheid stellen dat de OV-Chipkaart over de hele linie duurder is omdat het een kort onderzoek is vlak na de invoer van de kaart, die nog vol met kinderziektes zit. Het lijkt wel dat veel mensen enerzijds meer gaan betalen bij het reizen in de stad en streekbussen, maar anderzijds voor de meeste mensen blijft de Randstadrail naar Den Haag even duur en soms zelfs iets goedkoper. Wat wel heel duidelijk beter moet zijn communicatie en service, dat is echt een regelrechte ramp".

De SP wil met deze quickscan aandacht vragen voor de huidige problemen en hoopt de gemeente en raad aan te sporen om zich actiever te bemoeien met het openbaar vervoer. Onder druk van verzelfstandiging bemoeien zich zoveel organisaties met het vervoer dat reizigers van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Bas Schuiling: "Het niveau van de klantenservice is werkelijk beroerd. Geen loket in de stad en halve informatie via het internet. Dat het in de derde stad niet mogelijk is een chipkaart met abonnement te activeren is een blamage. "