Het kan nog steeds: prettig leven in een sociaal en groen Zoetermeer

4 maart 2010

Het kan nog steeds: prettig leven in een sociaal en groen Zoetermeer

De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen heeft helaas tot verlies geleid voor de SP. De SP daalde met twee zetels van vijf naar drie. Deels zal de oorzaak bij onszelf gezocht moeten worden. Maar ook de opkomst van meer lokale partijen, de landelijke trend en de lage opkomst zijn van invloed op de uiteindelijke uitslag. De opkomst in Zoetermeer bedraagt 50,6%. Een hele nipte meerderheid van de stemgerechtigden heeft haar stem uitgebracht. Een bedroevend laag mandaat van de inwoners voor de gemeenteraad.

Dat maakt de SP echter niet minder strijdlustig. De inzet voor de collegeonderhandelingen zijn voor de SP duidelijk: Een stad waarin de de lasten eerlijk verdeeld zullen worden, waar de sterkste schouders de zwaarste lasten zullen dragen. Een stad waarin de zorg buurtgericht functioneert en waar de menselijke maat leidend is. Een stad waar nu echt eens voldoende betaalbare woningen komen voor zowel jongeren als ouderen. Een stad die groen blijft en waar geen groen meer wordt opgeofferd voor recreatiemogelijkheden die niet door gewone burgers betaald kunnen worden. Een stad waarin het openbaar vervoer en de fiets leidend zijn en niet het asfalt. Kortom, menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit zullen de inzet zijn voor de collegeonderhandelingen.

Daniël WesthoekLijsttrekker Daniël Westhoek: “Ik ben natuurlijk zeer teleurgesteld. Er is niet echt een reden tot feesten. Deels zullen we de oorzaak bij onszelf moeten zoeken. Maar ik kan er niet omheen dat de lage opkomst, die minder dan de helft van de stemgerechtigden betreft, en de landelijke trend ook deels van oorzaak zijn. Ook de toenemende onvrede is van invloed. Die vindt zijn toevlucht de laatste tijd steeds meer in neoliberaal populisme. Gelukkig kwam ik na deze uitslag nog terug op ons eigen partijpand. Daar trof ik partijgenoten aan die natuurlijk teleurgesteld waren. Maar de strijdlust overheerste! Dat deed me goed! Dat betekend dat we er de komende vier jaar weer flink tegenaan zullen gaan!”