Geen voortzetting huidige college!

22 maart 2010

Geen voortzetting huidige college!

Vrijdag werd bekend gemaakt dat het niet mogelijk blijkt een coalitie te vormen tussen de VVD, D66, PvdA en LHN. D66 heeft te kennen gegeven niet samen in een college te kunnen zitten met de partij van Hilbrand Nawijn (LHN). Als reactie hierop hebben D66, PvdA en het CDA de informateur verzocht voortzetting van het huidige college te onderzoeken. De SP ziet echter niets in voortzetting van het huidige college.

Het huidige college heeft de status demissionair. Dit heeft zij niet zomaar. De afgelopen maanden is er heel wat gebeurd. Het is bekend geworden dat het bedrijf Sterigenics gedurende een lange periode het giftige gas ethylene oxide heeft uitgestoten. Dit dossier heeft een hoop losgemaakt binnen de ambtelijke organisatie. Gebleken is dat het college nog meer rapporten nooit of veel te laat naar de raad heeft gestuurd.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Het is onbegrijpelijk dat een college met de status demissionair verder wil gaan. Hoe wil dit nieuwe college het vertrouwen terug weten te winnen bij de inwoners van Zoetermeer, die op 3 maart massaal thuis zijn gebleven? En dan hoor ik in de wandelgangen ook nog eens dat een groot deel van de wethouders terug wil keren. Dat maakt het alleen nog maar ongeloofwaardiger. De informateur moet nu echt eens naar links gaan kijken.”

De SP is bereid met partijen te gaan onderhandelen die willen praten over de belangrijkste speerpunten van de SP tijdens de verkiezingen. Betaalbare woningen; menselijke zorg; iedereen doet volwaardig mee; groene en duurzame stad met recreatie voor iedereen en openbaar vervoer boven meer asfalt.

De VVD heeft bij monde van fractievoorzitter Jos Boontjes laten weten een samenwerking met de SP niet te zien zitten, omdat de partijen programmatisch te veel uit elkaar liggen. Met deze uitspraak heeft de VVD de SP duidelijk buitenspel gezet.