Geen volledig liberaal college!

5 maart 2010

Geen volledig liberaal college!

Vanmiddag hebben alle politieke partijen hun eerste reactie gegeven op de verkiezingsuitslag. De SP heeft geconstateerd dat de opkomst zeer betreurenswaardig is. Maar 50,6% van de stemgerechtigden heeft de moeite genomen om te stemmen. Dat de kloof tussen de inwoners van Zoetermeer en de Zoetermeerse politiek groot is, dat is hier maar weer eens duidelijk mee geworden. De mensen die de moeite hebben genomen om te stemmen hebben duidelijk de voorkeur gegeven aan een liberaal beleid. De SP respecteert dit, maar betreurt dit tegelijkertijd ook.

De SP heeft aan de formateur meegegeven dat hij de mogelijkheid moet onderzoeken of er plaats is voor een linkse partij in het nieuw te vormen college van B&W. Dit om de liberalen af en toe een halt toe te kunnen roepen.

De SP heeft daarnaast haar verbazing uitgesproken over het feit dat drie van de vier huidige collegepartijen worden beloond door de fouten die zij, zeker het afgelopen half jaar, zijn begaan. Denk hierbij aan het dossier Sterigenics en het achterhouden van informatie aan de raad.

Daniël WesthoekLijsttrekker Daniël Westhoek: “Als het nieuwe college van B&W alleen maar zal bestaan uit liberale partijen dan zie ik het somber in voor bijvoorbeeld de zorg in Zoetermeer. De marktwerking in de thuiszorg heeft de afgelopen jaren als een ware wervelstorm de kwaliteit weggevaagd en juist winstbejag en concurrentie aangewakkerd. Mensen zitten vaak lange tijd zonder hulp, hebben geen vaste medewerker meer en krijgen minder hulp toegewezen dan dat er daadwerkelijk nodig is. Met een liberaal college van B&W zal hier weinig verandering in komen. Ook de kloof tussen arm en rijk zie ik eerder groter dan kleiner worden. Als het bijvoorbeeld aan de VVD ligt gaat iedereen een even hoge rioolbelasting betalen. Dit betekend een lastenverhoging voor de mensen met een laag inkomen! Daarom pleit de SP voor een linkse partij in het nieuwe college van B&W.”.