Wethouder reageert emotioneel op betoog SP

9 februari 2010

Wethouder reageert emotioneel op betoog SP

Tijdens de raadscommissie Samenleving op 9 februari 2010 hebben de SP en de ChristenUnie/SGP gezamenlijk de beantwoording van de schriftelijke vragen over de koopzondagen geagendeerd. Dit ging niet zonder slag of stoot. De VVD zag er het nut niet van in en D66 uitte zelfs het verwijt dat er zo net voor de verkiezingen politieke nummertjes gemaakt worden door deze partijen.

De SP is van mening dat wethouder Emmens (VVD) het aangenomen beleid van de gemeenteraad niet adequaat handhaaft. Eind december heeft een meerderheid van de gemeenteraad tegen de uitbreiding van het aantal koopzondagen gestemd. Ondanks dat zijn er diverse C1000 supermarktketens die toch iedere zondag open zijn. Nu blijkt dat voordat het besluit door de gemeenteraad is genomen de wethouder de openstelling van de C1000 supermarkten heeft gedoogd. Zoals de wethouder zelf verwoorde: “Als er nieuw beleid aan zit te komen dan ga je ondernemers hiervoor niet beboeten, dan gedoog je dit tijdelijk.”

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “De SP is al enkele malen zeer teleurgesteld geweest in wethouder Emmens. Deze wethouder voert meer zijn eigen beleid uit dan het beleid dat de raad wenst. Dat hebben we gezien met de uitbreidingsplannen van Snowworld en dat zien wij nu ook weer rondom de zondagsopenstelling. En de uitleg van het tijdelijk gedogen is al helemaal een lachertje. Laat ik het simpel stellen. Er komt bijvoorbeeld een debat aan over of een stoplicht op een bepaald kruispunt kan verdwijnen. Ik rij een paar weken voor het debat door rood. Het zou dan volgens de redenering van de wethouder vreemd zijn om mij dan een boete te geven, omdat de stoplichten (mogelijk) zullen gaan verdwijnen. Dat is toch een vreemde redenatie?”

De wethouder kon de zware bewoordingen die de SP, maar ook de ChristenUnie/SGP, uitte blijkbaar niet hebben. Emotioneel en met verheven stem gaf hij aan wel te handhaven binnen zijn macht. De wethouder weigert het echter om iedere zondag een politieagent of ambtenaar naast de winkelketens te zetten. Daar vraagt de SP ook helemaal niet om. Maar het gedogen dat de winkelketens open zijn wil de SP niet meer zien van deze wethouder. De wethouder zit niet in het college van B&W om zijn eigen agenda uit te voeren, maar die van de raad!