Vragen over Mosquito's in Zoetermeer

26 februari 2010

Vragen over Mosquito's in Zoetermeer

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld over Mosquito's in Zoetermeer. Mosquito's zijn kastjes die een irritante hoge zoemtoon uitzenden die in theorie alleen jongeren kunnen horen. Het idee is dat jongeren door dit geluid op een volume van ruim 90 Decibel weggejaagd worden. De SP heeft geconstateerd dat er op de Maria Montesorrilaan een dergelijk kastje is gemonteerd en wil van de gemeente weten hoe zij dit kunnen rijmen met goed jongerenbeleid en voorkomen van geluidsoverlast.

Bas Schuiling Bas Schuiling: "Ik ben al geen jongere meer en zou het ding niet moeten horen, maar het geluid gaat werkelijk door merg en been. Ik zou daar geen paar minuten willen verblijven. En dan hang ik niet rond, veroorzaak geen overlast maar ben gewoon een inwoner van deze stad die toevallig langswandelt. "

In andere steden bestaat ook veel weerstand tegen deze manier van 'jongerenbeleid'. In Leiden zijn de Mosquito's door de gemeenteraad recentelijk verboden. Theo Coskun, fractievoorzitter SP-Rotterdam noemde de kastjes: "Het failliet van het jongerenbeleid".

Bas Schuiling: "Wij willen een stad waar iedereen aan mee kan doen en waar iedereen gelijke rechten heeft. Dus geen Zoetermeer waar je na een wandeling met stampende koppijn thuiskomt als je toevallig goede oren hebt. Het is ook te makkelijk. Met jongeren kan je beter praten dan wegpiepen. Het is raar dat het uberhaupt mag. Verkeer mag niet luider dan 65 Decibel en discotheken worden aangemoedigd grenzen te stellen aan geluid, maar dit is kennelijk prima verkoopbaar"