Pleidooi voor betere informatie aan raad

9 februari 2010

Pleidooi voor betere informatie aan raad

De SP heeft tijdens het spoeddebat over de veel te laat verstuurde rapportage over het inkoop- en aanbestedingbeleid gepleit voor structurele verbetering hoe de raad op de hoogte wordt gehouden. Volgens de SP-fractie kan het gewoon niet dat de raad veel te laat geinformeerd wordt. Zeker niet als dat gevolgen heeft. Het is de zoveelste blunder in de informatie-aanlevering van dit (demissionair) college.

Bas Schuiling: Wat onze fractie steekt is dat niet alleen interne rapporten te laat naar de raad komen zoals nu blijkt, maar ook dat overige rapporten waar onze fractie om vraagt regelmatig maanden op zich laat wachten. Het lijkt erop dat de informatiehuishouding op dit punt zwaar tekort schiet. De raadsondersteuning heeft vaak de grootste moeite gevraagde informatie te vinden. Dat moet in de volgende periode zijn verbeterd. Een functionerende gemeenteraad staat of valt bij goede informatievoorziening"

Het college moest diep door het stof om te verantwoorden waarom het rapport op de plank was blijven liggen. LHN en Groenlinks dienden een motie van wantrouwen in om het college alsnog weg te sturen. De SP heeft hier tegen gestemd omdat het wegsturen van dit college symboolpolitiek is.

Bas Schuiling: "Daar los je niets mee op en het kost bovendien geld. Het college heeft wel zijn geloofwaardigheid verloren, we hopen dan ook dat in de volgende periode een ander college gaat besturen. "

De SP heeft een motie ingediend die het college opdragen om de resterende tijd te gebruiken om de winkel uit te mesten, alle relevante informatie te rapporteren aan de raad en voor het nieuwe college alles netjes achter laten. Een andere motie draagt het college op rapporten verplicht digitaal aan te bieden en ook onderzoekers van externe partijen zijn daaraan gehouden. Bij moties zijn unaniem aangenomen.