College is uitbestuurd

26 januari 2010

College is uitbestuurd

Tijdens de raadsvergadering maandag 25 januari 2010 heeft een meerderheid van de gemeenteraad besloten dat het college van B&W alleen nog op de winkel mag passen. Nieuwe beleidsvoornemens zijn niet meer toegestaan. Aanleiding hiertoe zijn de fouten die zijn gemaakt in het gifschandaal rondom het Zoetermeerse bedrijf Sterigenics. Verantwoordelijk wethouder Frank Speel (CDA) heeft zijn verantwoordelijkheid genomen door op te stappen.

De raadsvergadering stond geheel in het teken van het gifschandaal rondom Sterigenics. Aan de orde waren een tweetal belangrijke zaken. Aan de ene kant de volksgezondheid en informatievoorziening naar de inwoners van Zoetermeer en aan de andere kant de politieke schuldvraag. Beiden zijn uitgebreid aan de orde geweest. Er zijn stevige debatten gevoerd over de schuldvraag en hieruit heeft wethouder Speel zelf de conclusie getrokken en heeft de gemeenteraad de rest van het college van B&W onder toezicht geplaatst.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “De SP is blij dat wethouder Speel zijn verantwoordelijkheid heeft genomen door op te stappen. Als dit schandaal zich halverwege een raadsperiode had voorgedaan had het hele college van B&W af moeten treden. Nu zes weken voor de verkiezingen heeft dat geen enkel effect meer. Daarom heeft de SP ingestemd met het voorstel dat de overige collegeleden aanblijven maar een 'demissionaire' status krijgen. Voor de SP is het namelijk van groot belang dat alle onderzoeken naar deze affaire continuïteit genieten. Daarnaast hebben de inwoners van de stad recht op een actieve informatievoorziening. Dat kan alleen als het college van B&W blijft zitten tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010.”

De SP is van mening dat alle aandacht gevestigd moet blijven op het volksgezondheidsvraagstuk. Inwoners hebben recht op alle informatie rondom deze kwestie. Alle nieuwe informatie die bekend wordt moet gecommuniceerd worden met de inwoners van Zoetermeer. De interne fouten die zijn gemaakt binnen de gemeente moeten eerst door middel van een extern onderzoek aan het licht komen. Indien hieruit blijkt dat er grote fouten zijn gemaakt zal de SP instemmen met een raadsenquete, zodat betrokken personen onder ede gehoord kunnen worden.