College houdt elkaar de hand boven het hoofd

21 januari 2010

College houdt elkaar de hand boven het hoofd

Op donderdag 20 januari 2010 werden alle fractievoorzitters bijeen geroepen door het voltallige college van B&W. Het college van B&W gaf tijdens de vergadering te kennen als geheel haar portefeuilles ter beschikking te stellen vanwege alle gebeurtenissen rondom het dossier Sterigenics. Het bedrijf Sterigenics blijkt jarenlang veel te hoge concentraties ethylene oxide te hebben uitgestoten. Het college van B&W heeft verzuimt de milieuvergunning op adequate wijze te handhaven.

De SP begrijpt niet dat het hele college van B&W haar portefeuilles ter beschikking stelt. Binnen het college van B&W is er één wethouder verantwoordelijk voor de handhaving van de milieuvergunningen, namelijk wethouder Frank Speel (CDA). De SP vindt het niet meer dan logisch dat wethouder Speel de politieke consequenties van dit dossier op zich neemt. Maar de SP ziet geen enkele aanleiding dat het hele college van B&W hiervoor verantwoordelijk is.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik vind het een hele vreemde verklaring van het college van B&W. Maar aan de andere kant misschien ook wel weer logisch te noemen. Men houdt zo net voor de verkiezingen elkaar de hand boven het hoofd. Het college van B&W begrijpt ook wel dat de gemeenteraad het college van B&W zo net voor de gemeenteraadsverkiezingen niet naar huis zal sturen. Dat zou bestuurlijk onjuist zijn. Door dit gebaar te maken naar de gemeenteraad voorkomt het college van B&W dat hun collega wethouder Speel niet naar huis wordt gestuurd.”

Als het college van B&W uit de nu gehouden onderzoeken tot de conclusie komt dat er grote fouten zijn gemaakt dan is het logisch dat de verantwoordelijk wethouder hiervoor opstapt. De rest van het college van B&W mag nog tot de verkiezingen blijven zitten om de inwoners van de stad van de vorderingen op dit dossier te blijven informeren. Want dat mag wat de SP betreft niet uit het oog verloren worden! Er is jarenlang een giftige stof uitgestoten door het bedrijf Sterigenics. De inwoners hebben daarom recht op alle informatie die beschikbaar komt.