Wonen, werk en recreatie

10 november 2009

Wonen, werk en recreatie

Maandag 9 november 2009 is de behandeling van de begroting 2010-2013 van start gegaan. Alle politieke partijen hebben in hun eerste termijn de belangrijkste speerpunten uiteengezet. Overheersend is de economische crisis en de impact dat dit heeft op de begroting van de gemeente Zoetermeer. Voor de SP is het duidelijk, er wordt niet bezuinigd op sociale voorzieningen, zorg en onderwijs. Geïnvesteerd moet er worden in wonen, werk en recreatie.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Als je aan mensen op straat vraagt wat zij belangrijk vinden in een stad dan heeft het antwoord bijna altijd betrekking op wonen, werk en recreatie. Een combinatie van deze drie zaken maakt dat iemand met plezier in een stad woont. Het is dan ook logisch dat daar de komende tijd in geïnvesteerd wordt. Mensen die met plezier in een stad wonen zullen zich ook sneller inzetten voor de stad.”

Betaalbare woningen, toegespitst op de vraag, zorgen dat er meer jongeren zullen kiezen om in Zoetermeer te blijven wonen en ouderen hebben hierdoor de mogelijkheid om langer thuis te blijven wonen. Door de economische crisis zullen ook veel mensen hun huis moeten verkopen, omdat de maandlasten te hoog worden. Vraag naar betaalbare woningen zal daarom alleen maar toenemen.

Door de crisis zullen er mensen werkloos worden. Het is een taak van de gemeente -en niet van commercieel re-integratiebedrijven- om mensen aan het werk te helpen. Iedereen met een baan ontvangt hiervoor een eerlijk salaris. Solidariteit is voor de SP leidend als het gaat om de verdeling tussen rijk en arm. Zij die kapitaal krachtig zijn ondersteunen hen die rond moeten komen van een minimuminkomen.

In een stedelijk gebied als Zoetermeer is het van groot belang om te kunnen recreëren. Groen speelt hierin een belangrijke rol. Het groen in de stad begint schaars te worden. Als het groen onder druk komt te staan door leisure achtige initiatieven dan zal de SP kiezen voor groen. Dit is voor iedereen toegankelijk. Leisure is een dure vorm van ontspanning die voor veel mensen niet te betalen is. Daarnaast is sport een belangrijke vorm van ontspanning. Jongeren moeten zo vroeg mogelijk, en het liefst via onderwijs, in contact worden gebracht met sport. Sportvereniging krijgen waar nodig meer ondersteuning van de gemeente.

Bezuinigen betekend echter niet alleen investeren, ergens zal ook geld vandaan gehaald moeten worden. Wat de SP betreft wordt de acquisitie van buitenlandse bedrijven per direct gestopt. Voor citymarketing wordt beleid opgesteld en overheden geven niet meer onnodig belastinggeld uit aan onderlinge concurrentie, maar zetten in op samenwerking. Ook stelt de SP voor dat de raad mee zal delen in de bezuiniging. Er kan veel meer gebruik gemaakt kunnen worden van digitale mogelijkheden, minder (buitenlandse) raadsexcursies en minder vergoedingen aan fracties en raadsleden.