Vierde baan Snowworld voorlopig van tafel

17 november 2009

Vierde baan Snowworld voorlopig van tafel

De gemeenteraad in Zoetermeer heeft in meerderheid een voorstel aangenomen om niet akkoord te gaan met het plan voor een vierde baan zoals Snowworld die gepresenteerd heeft. De SP was daar al langer geen voorstander van. Via een handtekeningenactie en door het debat te zoeken in de gemeenteraad heeft de partij stevig ingezet op het behoud van het natuurstergebied in het Buytenpark.

Tijdens de raadsvergadering overhandigde raadslid Bas Schuiling bijna 1500 handtekeningen van inwoners die het plan van Snowworld niet steunen. Deze zijn aangeboden aan de raad via de voorzitter Burgemeester Waaijer. De SP ziet niet alleen grote bezwaren in de dreigende landschapsvervuiling, maar wil ook verdere versnippering van het groene landschap rond Zoetermeer voorkomen.

Bas SchuilingRaadslid Bas Schuiling: " Wij zijn er niet op tegen dat in het huidige Snowworld wintersportliefhebbers aan hun trekken komen. Wel worden de belangen van de andere gebruikers in het park erg makkelijk aan de kant geschoven. Tegen bestaande regels en afspraken in om niet te treden in het natuurstergebied van het Buytenpark. Daar is terecht verzet tegen en dat geluid hebben wij duidelijk laten horen."

Na een lange vergadering heeft de meerderheid van de raad besloten het plan van de vierde baan niet te accepteren op deze manier. Dat betekent feitelijk dat de initiatiefnemer met een nieuw of aangepast plan moet komen wat wel voldoet aan de eisen van de gemeenteraad.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniel Westhoek: "Door duidelijk te zijn in ons standpunt hebben wij een meerderheid gegeven aan een compromis dat de vierde baan nu niet mogelijk maakt. Met alle belanghebbenden kan nu gezocht worden naar een oplossing die acceptabel is voor iedereen. Daarmee geven we aan dat de SP bereid is in gesprek te blijven. Ook is duidelijk dat we een partij zijn die stelling durft in te nemen, maar ook samen met andere partijen besluiten kan nemen"