Raad kiest voor bezuinigen, maar niet op zichzelf

13 november 2009

Raad kiest voor bezuinigen, maar niet op zichzelf

Tijdens de behandeling van de begroting 2010-2013 van de gemeente Zoetermeer heeft de SP een voorstel ingediend om tot voorstellen te komen waarop de raad ook actief een bijdrage levert aan de bezuinigingen. In 2013 is er een structureel tekort van 6 miljoen euro. De SP vindt het dan niet meer dan normaal dat ook de raad zelf een steentje bijdraagt aan de bezuiniging.

De SP heeft enkele voorbeelden gegeven waarop de raad zou kunnen bezuinigen. Zo zou er een besparing kunnen optreden door het beter inzetten van digitale mogelijkheden, waardoor veel minder papierwerk nodig is. Verder zou de raad gematigder kunnen zijn in het maken van excursies, zou het jaarlijkse budget aan de fracties omlaag kunnen en waar mogelijk zou de vergoeding die raadsleden ontvangen omlaag kunnen.

Helaas kreeg het voorstel van de SP alleen steun van het CDA. Een duidelijk signaal, een meerderheid van de raad wil niet op bezuinigen op haar eigen functioneren. De SP vindt dit een zeer verkeerd signaal richting de inwoners van de stad.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “In 2013 heeft de gemeente een tekort van 6 miljoen. Dit betekend keuzes maken. Een groot deel van de bezuiniging zal gezocht moeten worden in het afschaffen of afslanken van beleid. Jammer dat een meerderheid van de raad niet bereid is te kijken waar zij zelfs op zou kunnen bezuinigen. De reactie van de fractievoorzitter van de VVD, Jos Boontjes, geeft het probleem maar weer eens aan. In reactie naar de SP gaf zij aan dat het een eigen keuze van SP raadsleden is om hun vergoeding niet te ontvangen, maar de rest van de raad vindt gewoon dat zij fatsoenlijk betaald moeten worden. Dat is dan duidelijk, wanneer het om de eigen portemonnee gaat dan valt er ineens niet meer over bezuinigingen te praten.”