SP niet in vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester

9 september 2009

SP niet in vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester

Tijdens de extra ingelaste raadsvergadering op maandag 7 september 2009 heeft de SP tegen het voorstel gestemd om een vertrouwenscommissie voor de herbenoeming burgemeester in te stellen. De vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester zou moeten bestaan uit alle fractievoorzitters en bereid een eventuele herbenoeming van de burgemeester voor. Nadat een meerderheid van de partijen heeft ingestemd met het voorstel heeft de SP te kennen gegeven geen zitting te nemen in de vertrouwenscommissie.

De SP is van mening dat, gelet op de fase waarin het proces van een eventuele herbenoeming van de burgemeester zich bevindt, niet de fractievoorzitters, maar alle gemeenteraadsleden hierin gehoord moeten worden. De tussentijdse evaluaties van de burgemeester mogen best in kleiner verband behandeld worden. Maar een herbenoeming van een burgemeester is een zaak van de gemeenteraad. Volgens de PvdA kan een dergelijk precair onderwerp niet door alle 39 raadsleden voorbereid worden, dat zou de zorgvuldigheid niet ten gunste komen. De SP reageerde hierop door aan te geven dat alle 39 raadsleden integer genoeg zijn om met een dergelijke onderwerp om te gaan. De Lijst Hilbrand Nawijn verweet de SP een show op te voeren. De SP reageerde hierop door nogmaals te benadrukken dat het nu het moment is gekomen dat de gemeenteraad aan zet is en niet meer alleen de fractievoorzitters.

De SP is het overigens ook niet eens met de wijze waarop een burgemeester in Nederland (her)benoemd wordt. De stem moet liggen bij de gemeenteraad. De gemeenteraad weet immers als geen ander welke persoon geschikt is om in de betreffende stad burgemeester te zijn. Nu geeft de gemeenteraad alleen maar een advies aan de Commissaris van de Koning die vervolgens zijn advies weer geeft aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De minister doet dan vervolgens een voordracht aan het kabinet. Als het kabinet instemt wordt uiteindelijk de burgemeester door de Kroon benoemd.