Zoetermeer durft zich niet te branden aan circussen met wilde dieren

23 juni 2009

Zoetermeer durft zich niet te branden aan circussen met wilde dieren

De gemeente Zoetermeer durft zich er niet aan te branden om circussen die wilde dieren meebrengen geen vergunning te verlenen. De SP had dit onderwerp op de agenda gezet nadat de zij een brief van de Dierenbescherming had ontvangen over de wantoestanden die zij in 2008 hebben geconstateerd bij de circussen die dat jaar in Zoetermeer stonden.

Lennart FeijenDe gemeente verschuilt zich achter landelijke wet en regelgeving en wil landelijke richtlijnen vanuit het ministerie van LNV afwachten. Commissielid Lennart Feijen: “Een gemiste kans. Jammer dat de fracties zich verschuilen achter wet en regelgeving terwijl wij juist door het verbieden van circussen die wilde dieren met zich meebrengen een duidelijk signaal kunnen afgeven dat de gemeente Zoetermeer dierenwelzijn serieus neemt.” De gemeente durft zich hier echter niet aan te branden, en gaat een eventueel juridisch proces uit de weg.

De andere fracties zijn ook geschokt over de wantoestanden die de Dierenbescherming vorig jaar bij de circussen heeft geconstateerd en wil dit in de toekomst voorkomen. Maar om zelf hiervoor het initiatief te nemen ging de fracties wat te ver, ze wachten landelijke richtlijnen af en verschuilen zich achter het feit dat de gemeente geen bevoegdheid heeft om circussen met wilde dieren te weren. Dit terwijl gemeentes zoals Winschoten, Alphen aan den Rijn, Amsterdam, Veendam en Gouda dit wel geregeld hebben in hun APV. Klaarblijkelijk is de gemeente Zoetermeer bang om een juridisch proces aan de broek te krijgen. Bij andere onderwerpen heeft de gemeente daar echter minder moeite mee.

De SP is erg teleurgesteld dat de commissie niet zelf het initiatief wil nemen. Indien de landelijke richtlijn te lang op zich laat wachten zal de SP vragen om bij de minister aan te dringen op een verbod van circussen die wilde dieren met zich meebrengen.