Kwadrant: risicovol en overdadig

23 juni 2009

Kwadrant: risicovol en overdadig

In de commissie Ruimte op 22 juni j.l. is weer gesproken over het Kwadrant. Het college vroeg de commisie om accoord te gaan met de selectie van de ontwikkelaars en verder te mogen gaan. De SP vindt het plan slecht onderbouwd, risicovol en ongewenst.

Op het kwadrant komt een 'leisuregebied' waar zo'n 80.000 m2 gebouw bij komt dat zo'n 2.5 miljoen extra bezoekers te lokken naar het gebied. Volgens de SP is dat niet meer de schaal waarop een sportpark in deze stad vormgegeven zou moeten worden. Bovendien is 'leisure' meestal alleen bereikbaar voor mensen met een ruime beurs. Deze doelgroep krijgt onevenredig veel aandacht in de stad. Laagdrempelige recreatie zoals de tuinvereniging staat hierdoor onder druk.

Bas Schuiling: "Leisure krijgt in de stad altijd maar meer ruimte ten koste van andere gebruikers. Bovendien geeft het college niet aan wat de risico's van het plan zijn. Wat gebeurt er als een ontwikkelaar de kosten niet rond krijgt of later failliet gaat? De gebouwen zijn zo ontworpen dat er maar een enkele functie mogelijk is. Het is de laatste tijd duidelijk geworden wie dan de rekening krijgt. Bovendien is het risico voor leegstand reeel"

Volgens de SP-fractie zijn de argumenten selectief en uitsluitend gericht op het zoveel mogelijk bouwen in het gebied, er wordt niet gekeken naar de belangen van alle bewoners. In de overweging tussen voorzieningen van een nationaal karakter en de recreatiebehoeftes van de inwoners kiest het college duidelijk voor het eerste.