Eten prevaleert boven een zorgvuldige besluitvorming

19 juni 2009

Eten prevaleert boven een zorgvuldige besluitvorming

Donderdag 18 juni 2009 vond het tweede deel van het voorjaarsdebat plaats. De hele dag zijn er goede debatten gevoerd over onder andere de economische crisis, sociale voorzieningen, zorg, participatie en groenvoorziening in de stad.

Aan het eind van de dag stonden er nog ongeveer 60 voorstellen overeind waarover gestemd moest gaan worden. Er werd, geheel tegen de wens van de SP in, voor uiterlijk 20 minuten geschorst. Dit in verband met het eten dat anders koud stond te worden. De SP had verzocht voor een langere schorsing zodat de fractie een aantal voorstellen goed zou kunnen afwegen. Dit werd echter niet toegestaan, omdat anders het eten koud zou worden. Ook het voorstel om na het eten, rond 20:00, de vergadering te hervatten vond geen meerderheid.

Eerder op de dag was er een felle discussie over participatie en in het bijzonder het jongerencentrum in Rokkeveen. Tijdens de behandeling van de begroting, november 2008, heeft de SP haar steun gegeven aan een motie die stelt dat er een tweede jongerencentrum moet komen in Rokkeveen. De SP heeft het voorstel geïnterpreteerd dat het college van B&W dit zorgvuldig gaat uitzoeken, waarbij betrekken van de inwoners een onderdeel is. De PvdA verweet de SP lafheid, doordat zij door deze uitspraak afstand nam van haar steun voor de motie. De SP moet volgens de PvdA moties wel goed lezen. Volgens de PvdA stond er in de motie van november 2008 dat er een jongerencentrum moet komen en daarmee uit.

Deze zware woorden van de PvdA hebben de fractie van de SP doen besluiten extra kritisch naar de voorstellen te zullen gaan kijken. Bijna 60 voorstellen kan je niet binnen 20 minuten, samen het het integrale voorstel van het college van B&W, zorgvuldig afwegen. Zeker in tijden van crisis is het van groot belang te weten waar je je steun wel aan verleend en waaraan niet. De SP betreurt deze gang van zaken dan ook zeer.