SP verbijsterd over steun aan Dutch Water Dreams

6 april 2009

SP verbijsterd over steun aan Dutch Water Dreams

Op 19 maart ontving de SP-fractie een geheime memo van het college waarin werd medegedeeld dat Dutch Water Dreams een kwijtschelding van € 199.000,- krijgt aan nog te betalen erfpacht.

Het is voor de SP onaanvaardbaar dat een commercieel bedrijf staatssteun ontvangt zonder dat hier iets tegenover staat in de vorm van inspraak en terugbetaling met rente, en zonder dat er volledige openheid is naar de burger, de feitelijke betaler.

Wanneer er geen staatssteun zou zijn gegeven was Dutch Water Dreams failliet gegaan en de gemeente wil dit voorkomen. Een faillissement is echter een ondernemersrisico en de SP wil niet dat dit risico door de overheid wordt afgevangen. Het gaat bij Dutch Water Dreams per slot van rekening niet om een bedrijf waarbij failliesement grote maatschappelijke gevolgen zou hebben.

Ewout den HeijerEwout den Heijer, gemeenteraadslid-SP: "De gemeente geeft een totaal verkeerd signaal af door de mededelingen omtrent het spenderen van tonnen gemeenschapsgeld geheim te houden".

Het bedrag van € 199.000,- is overigens precies 1 euro onder het maximum bedrag aan staatssteun wat zonder melding aan de Europese Commissie in Brussel mag worden gegeven. De SP vindt dit nogal verdacht. Wat zou Nelie Smit hiervan vinden? Volgens de wethouder gaat het niet om staatssteun maar om schuldsanering, maar voor alle zekerheid bleef het college toch maar onder de grens "Je weet maar nooit.", aldus wethouder Emmens (VVD).
De SP denkt in ieder geval sterk aan concurrentievervalsing.

Ook vroeg de SP of een dergelijke steunregeling beschikbaar is voor alle inwoners en bedrijven met financiële problemen. Hierop reageerde de wethouder positief. Enkele voorstanders van het neoliberale marktdenken in de gemeenteraad: "Wij vinden het prima dat de gemeente een schuld saneert indien een bedrijf bijna failliet is."