Eindelijk besluit over Vijverhoek

16 april 2009

Eindelijk besluit over Vijverhoek

In de commissie ruimte is een definitieve richting aangegeven hoe het nieuwe, opgeknapte winkelcentrum Vijverhoek er uit gaat zien. Daarmee wordt in een dossier van bijna vier jaar een belangrijke stap gezet naar realisatie.

In zomer 2005 werd een plan gepresenteerd voor een grote flat boven de vijver bij winkelcentrum Vijverheek in Driemanspolder tot groot ongenoegen tot de bewoners. Onder druk van actieve bewoners werd dat plan van tafel gehaald en werd er besloten tot een hoog niveau van participatie voor de belanghebbenden. De vruchten daarvan - een solide plan waar iedereen vrede mee heeft - werden vandaag geplukt.

Bas Schuiling SP-raadslid Bas Schuiling: "In 2005 stond er een groep bijna militante boze bewoners aan de wieg van een totaal ander plan voor de Vijverhoek. Wij hebben dat toen ondersteund en dat doen we nu nog steeds. Zij hebben laten zien dat mensen zelf prima in staat zijn een toekomst te vinden voor hun eigen woonomgeving. Het is een wijs besluit geweest dat de gemeente daar ruimte voor heeft geboden na wat strubbelingen. We hopen dat soort betrokkenheid bij elkaar in de toekomst veel meer te zien. "

De SP stelde in 2006 tijdens de eerste commissiebehandeling in 2006 al dat de buurt het best gebaat is bij toegankelijker groen en water en bovendien en dat een renovatie wenselijk is op die plek, maar dat dat niet gepaard moet gaan met het toevoegen van hoogbouw. Plan CE waar de commissie een voorkeur naar heeft komt daarop neer.