Zoetermeer, doe ENECO niet in de verkoop

15 maart 2009

Zoetermeer, doe ENECO niet in de verkoop

De SP-fractie in de gemeenteraad van Zoetermeer is ontstemt over de beantwoording van schriftelijke vragen over het publieke aandeelhouderschap van Zoetermeer in het energiebedrijf ENECO. Het college heeft in antwoord laten weten voorstander te zijn van de verkoop van de Zoetermeerse aandelen in het Eneco energiebedrijf en reeds via de aandeelhoudersvergadering steun te hebben gegeven aan een onderzoek door een bank naar de optie van verkoop. Dit heeft het college gedaan zonder debat en besluitvorming in de gemeenteraad. Het college beantwoordt onze vragen over de maatschappelijke consequenties van zijn politieke keuze om ENECO in de verkoop te doen onvoldoende.

Bas Schuiling Bas Schuiling: "De argumentatie lijkt niet te kloppen. Het college beroept zich op de Wet financiering decentrale overheden (FIDO), maar die is hier helemaal niet richtinggevend. Ik ben gelijk naar ons kamerlid Paulus Jansen in Den Haag gestapt. Hij heeft inmiddels kamervragen gesteld. De Minister moet hier dan maar een uitspraak over doen. Het college doet ook stellige uitspraken namens Zoetermeer, terwijl de gemeenteraad en ENECO zelf zich hierover helemaal nog niet heeft uitgesproken. Dat is heel vreemd."

De laatste weken is er een storm van protest ontketend rond de mogelijke verkoop van de energiebedrijven Nuon en Essent. Eneco is in grootte het derde publieke energiebedrijf van Nederland en bedient ook Zoetermeer. Eneco is ook een belangrijke partner in het programma Duurzaam Zoetermeer en beslist over investeringen in energieproductie. SP-Zoetermeer is tegen verkoop van de Zoetermeerse publieke aandelen, omdat daarmee democratische controle over een voor de burgers zekere, betaalbare en duurzame energielevering uit handen wordt gegeven.

Bas Schuiling: "We zijn zeer teleurgesteld in de opstelling en argumentatie van dit college, dat kennelijk ENECO zo snel mogelijk wil verpatsen. SP-Zoetermeer gaat hierover in debat in de gemeenteraad. Ook overwegen we aanvullende vragen, maar we wachten eerst het commentaar van de Minister af. In het publiek belang van de Zoetermeerse burgers mag het met ENECO niet zo ver gaan als met de uitverkoop van de energiebedrijven Nuon en Essent."

Landelijk wordt er actie gevoerd om de energiebedrijven in overheidshanden te houden. Meer informatie op : www.zezijnnuts.nl